Tábor – Před prvním prázdninovým víkendem otevře Ředitelství silnic a dálnic nový úsek dálnice D3, který umožní rychle dojet od Tábora až k Veselí nad Lužnicí. Na cestě z Prahy do Českých Budějovic se tak řidiči vyhnou hustě osídlené oblasti, kde vesměs chybějí obchvaty, průjezd by tak mohl být až dvakrát rychlejší.
ŘSD uvede nový pětadvacetikilometrový úsek dálnice D3 do tzv. předčasného užívání, až do konce roku proto nebude nutné za jízdu po něm platit. "I po zprovoznění budou probíhat dokončovací práce – osazování zeleně, oplocení či měření hlukové zátěže tak, aby ŘSD mohlo požádat po dokončení prací o vydání kolaudačního rozhodnutí," upozornila mluvčí silničářů Nina Ledvinová. Práce by však neměly mít vliv na rychlost, ta bude omezena pouze na začátku a konci nového dálničního úseku.
Od roku 2009 stavělo dálnici sdružení Strabag, Metrostav, Eurovia CS a Inženierské stavby, ŘSD za zakázku zaplatilo více než 10 miliard korun. Mluvčí sdružení Edita Novotná upozornila, že od počátku byly se stavbou problémy – nejprve silničáři nestihli včas získat všechna potřebná povolení ke stavbě a staveniště předávali po částech, krátce před dokončením zase vše zkomplikovalo počasí. Kvůli dlouhé zimě začala se zpožděním pokládka asfaltu, záhy museli dělníci přesrušit práci kvůli intenzivním srážkám a následným záplavám. "Na řadě míst došlo k sesuvu ornice, zaplavena byla kanalizace a paty násypů, narušena byla koryta vodotečí. V samém závěru pokládkových prací byli zaměstnanci vystaveni mimořádně těžkým pracovním podmínkám vzhledem k vlně veder. Asfaltová směs měla více než 160 stupňů Celsia a teplota vzduchu překračovala v průběhu dne 35 stupňů," popsala mluvčí Novotná.
Součástí nového úseku D3 je 42 mostů, z nichž dva jsou obzvlášť pozoruhodné. Most přes železniční koridor, plynovod, starou silnici a Lužnici dlouhý 1 063 metrů stojí na pilotách, aby ho nepoškodily povodně na Lužnici. Každý směr má samostatný most, pravý má 21 polí a levý 22 polí o proměnném rozpětí 30 až 65 metrů. Další výjimečný most překonává rybník Koberný, je dlouhý 554 metrů a postavený metodou letmé betonáže. "Tato metoda umožňuje výstavbu z betonových zárodků na pilíři a tím je minimalizován nepříznivý vliv na stávající přírodní prostředí pod mostem. Most je založen přímo v rybníce na 230 velkoprůměrových pilotách dlouhých až 36 metrů. Při betonáži bylo zpracováno 14 000 metrů krychlových betonu," přiblížila Edita Novotná.
Dálnici D3 staví stát od roku 2002 (součástí je ale také táborský obchvat z roku 1991), zatím je hotova zhruba čtvrtina úseku Praha – České Budějovice. Všechny dokončené stavby jsou v Jihočeském kraji, ve Středočeském kraji dlouho blokovaly přípravu spory o trasování dálnice. Od hranic krajů do Českých Budějovic by dálnice měla vést do roku 2020, podle posledního ministerského rozhodnutí začnou poslední stavby před Českými Budějovicemi až po roce 2015. Pro další stavby ještě neexistuje jasný harmonogram, mezi Českými Budějovicemi a hranicemi s Rakouskem by se také mohlo začít stavět ve druhé polovině desetiletí, hotovo má být do roku 2021. Velkou neznámou jsou potom jakékoli termíny pro středočeský úsek D3.
Na prázdniny otevře ŘSD dálnici D3 až do Veselí
23. 6. 2013
zdroj: ct24.cz, (mld)
Napsali o nás