Metrostav logo
Menu
Centrála společnostiKoželužská 2450/4, Praha 8

U Klabavy průzkum končí, může se stavět trať

1. 12. 2013
zdroj: Mladá fronta DNES, Petr Ježek
Napsali o nás
Archeologické nálezy v místech, kde povede železniční koridor, pocházejí ze 13. století. Svědčí o těžbě železné rudy KLABAVA Zatímco v okolí Kyšic archeologové kvůli až sedm tisíc let starým nálezům prakticky zastavili stavební práce na budování železničního koridoru, jen o pár kilometrů dál u Klabavy už s archeologickým průzkumem končí. I když nálezy v 800 metrů dlouhém úseku u Klabavy jsou také mimořádné, stavbaři se tu už budou moct pustit do plné práce. Klabavské nálezy jsou oproti kyšickým výrazně mladší, podle prvních odhadů pocházejí z poloviny 13. století, přesto podle archeoložky Kateřiny Postránecké vydávají obraz o osídlenosti krajiny. „Pravděpodobně jsme tu objevili středověké hornické sídliště a co je nejdůležitější, je to první doklad o takhle staré těžbě a zpracování železné rudy v této oblasti,“ vysvětluje Postránecká. U Klabavy stavbaři připravují zaříznutí trati do kopce. „Kolejiště se posune asi o třicet metrů ve srovnání se stávajícím stavem. Tato úprava umožní zvětšení oblouku, které umožní průjezd vlaků vyšší rychlostí,“ říká k tomu Přemysl Krejsa, ředitel výstavby ze společnosti Metrostav. Teď, kdy je lidově řečeno zatáčka mezi Klabavou a Rokycany ještě prudká, tudy mohou vlaky projíždět maximálně stokilometrovou rychlostí. Po přesunutí kolejiště více do svahu tu budou moci svištět například Pendolina až 160kilometrovou rychlostí. U Klabavy už archeologové průzkum končí, zkoumaný úsek je tu dlouhý pouze 800 metrů. V zemi našli jámy pro prvotní zpracování rudy i na odpad. Do muzeálních sbírek tak přibyde nalezená železná ruda i keramické střepy z hrnců, u nichž se dá podle archeologů poměrně přesně určit i jejich stáří. „O těžbě železa v oblasti mezi Klabavou a Holoubkovem nebo Mýtem na Rokycansku jsme věděli, ale dosud nám chyběly archeologické nálezy, které by to prokazovaly. Proto je tato lokalita těmito nálezy pro nás tak cenná. Našli jsme tu celkem asi dvacítku zahloubených objektů. Protože je tato lokalita malá, je její průzkum už téměř ukončen,“ dodala archeoložka Kateřina Postránecká ze společnosti Zip. Některé z archeologických nálezů objevených při přípravných pracích železničního koridoru mezi Rokycany a Plzní se po vyčistění a zaevidování v laboratořích časem vrátí zpátky na pomezí Plzeňska a Rokycanska. Měly by být vystavené v informačním středisku stavby koridoru.

© 2021 Metrostav - Jakýkoliv obsah této stránky není možné šířit bez souhlasu společnosti Metrostav a.s. | Metrostav a.s. je řídicí společností koncernu Skupina Metrostav