Metrostav logo
Menu
Centrála společnostiKoželužská 2450/4, Praha 8

Stavbaři se dnes po osmi letech vrátí na D11

21. 7. 2014
zdroj: Hradecký deník, (kim, čtk)
Napsali o nás
Termíny zprovoznění D11 jsou pružné jak pendrek. Před měsícem to byl prosinec 2015, nyní už to je srpen 2017. Silničáře totiž brzdí poslední chybějící pozemek sester Havránkové a Štrosové. Hradec Králové – Po neuvěřitelných osmi letech se stavbaři vrátí na stavbu dálnice D11,aby dostavěli chybějící 2,5 kilometru dlouhý úsek do Hradce Králové. Spor o poslední zbývající pozemek sester Ludmily Havránkové a Jaroslavy Štrosové se přitom stále nepodařilo vyřešit. Stavbaři proto úsek začnou pracovat z druhé strany, od mimoúrovňové křižovatky v Hradci Králové­Kuklenách. Práce oficiálně začnou dnes dopoledne, aktuální termín dostavby je nyní srpen 2017. Jenže termíny jsou u D11, jak známo, velmi relativní záležitost. Ještě před měsícem se mluvilo o zprovoznění do konce roku 2016 a provizorně v celém úseku dokonce ještě o rok dříve. Jenže pak se vypořádání posledního, přitom maličkého pozemku opět zadrhlo... „To je neuvěřitelné. S kýmkolivjinýmse stát nemazlí, ale jedna farmářka si postaví hlavu a 20 let s ní nikdo nehne i přes možnost vyvlastnění? Proč se tak nestalo? To vypadá, jako by se jí ministři báli, jako by na 'ty nahoře' něco věděla,“ kroutí hlavou čtenář Deníku, který se podepsal jako Karel Uhlíř. Kvůli nevykoupeným pozemkům se D11 zastavila před Hradcem v roce 2006. Dnešní obnovení prací zdržela i jednání se stavební firmou o dodatcích k původní smlouvě z roku 2002. „Práce začnou na těch částech stavby, které jsou časově nejnáročnější. Jedná se především o mosty a křižovatky,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Stavba přijde na 1,1 miliardy korun, což je proti ceně vyplývající z původní smlouvy zhruba o 18 procent méně. Dostavbu provede sdružení firem Eurovia, Metrostav a Strabag. Stotisícový Hradec obnovení stavby přivítal. „Na dálniční spojení s Prahou čekáme desítky let. Dostavba D11 k městu zároveň umožní pokračovat ve stavbě dál k polským hranicím,“ uvedl primátor Zdeněk Fink. Dosud se řidiči dostávají do Hradce sjezdem na novou čtyřproudovku mezi Hradcem a Pardubicemi přes křižovatku u Opatovic nad Labem. Nebo na konci dálnice sjedou provizorním sjezdem u Libišan a do města dojedou přes okrajové čtvrti Březhrad a Plačice. Přes Plačice také pokračují dál na Náchod. Dostavbou dálnice se významně uleví Novému Městu u Chlumce nad Cidlinou na staré státovce I/11, přes které jezdí kamiony na tranzitní trase Náchod – Praha. Jde o 0,27 hektaru... Státu chybí k dostavbě 0,27 hektaru těsně za železniční tratí, které spoluvlastní sestry Jaroslava Štrosová a Ludmila Havránková. Do věci se proto v minulých měsících vložila hradecká radnice, která hodlá od Štrosové její ideální polovinu za 1,7 milionu koupit. Hradečtí zastupitelé k tomu již v červnu dali souhlas. Státní Ředitelství silnic a dálnic podobný obchod sestrám nabídnout nemohl, na rozdíl od magistrátu je vázán cenovými vyhláškami. I jednání o získání podílu Havránkové jsou podle Finka na dobré cestě. Pozemky, které vlastnila výhradně statkářka Havránková, stát získal v roce 2011, po 17 letech jednání. Pozemek Štrosové a Havránkové je současně poslední parcelou, která chybí v úseku D11 od současného konce dálnice ke křižovatce u ČKD na severním okraji Hradce, která je výpadovkou z města na Jičín a Jaroměř. Práce na pozemcích, které stál zatím nezískal, nejsou podle ministerstva dopravy technologicky složité. „Věříme proto, že se podaří i tuto věc vypořádat a neohrozí zprovoznění celého úseku v předpokládaném termínu v srpnu 2017,“ uvedl Neřold. Kromě pěti mostů bude na dostavovaném úseku nejsložitější stavbou mimoúrovňová křižovatka Kukleny. „Ta je náročná i z hlediska organizace, neboť se práce musí odehrát v takovém režimu, aby bylo možné zachovat provoz na silnici I/11, po které je vedena tranzitní doprava na trase Praha – Náchod,“ uvedlo ministerstvo. U Smiřic už jsou pozemky vykoupeny Hradec Králové – Dálnice D1mápodle plánů za Hradcem pokračovat až k polským hranicím u Královce na Trutnovsku, kde se napojí na polskou dálnici S3 do Štětína. Do Jaroměře silnice povede v dálniční kategorii jako D11 a dále jako rychlostní silnice R11, podle nově chystaného značení S11. V úseku do Jaroměře už je vykoupena i většina pozemků, na zbylé probíhá vyvlastňovací řízení. Začít stavět by se mělo v roce 2016, o tři roky pozdějimábýt hotovo až za Smiřice. Celý 15kilometrový úsek z Kuklenmávyjít na 10 miliard korun. Pokračování za Jaroměří však vzbuzuje pochybnosti. Hustota provozu na státovce do Trutnova totiž čtyřproudou náhradu podle řady odborníků nepotřebuje. Mnohem více by Náchod a Jaroměř, kudy tranzit do Polska směřuje nyní, uvítaly léta slibované obchvaty. Vyšly by navíc mnohonásobně levněji než dálnice. Vzhledem k nevýhodnému trasování polské S3 navíc panuje obava, že část kamionů by i poté jezdila do polské Vratislavi raději přes ucpaný Náchod. (kim) 20 let sporů * 1994 – Počátek sporu o pozemky s Ludmilou Havránkovou * 19. prosince 2006 – Otevřen úsek D11 z Poděbrad k Hradci Králové. Dálnice kvůli nevykoupeným pozemkům končí šest kilometrů před městem provizorním sjezdem u Libišan. * 25. června 2008 – Havránková odmítla návrh Topolánkovy vlády, aby si za 10 hektarů polí nutných k dostavbě D11 vzala peníze. Vláda jí nabídla stejně velkou plochu polí na jiném místě a navíc 48 milionů korun. Havránková dál žádala 250 hektarů orné půdy. * 15. října 2008 – Vláda schválila dohodu mezi státem a Havránkovou. Podle ní by stát farmářce dal 253 hektarů pozemků. Pozemkový fond by však směnou porušil zákon, takže následující Fischerova vláda dohodu zamítla. * 9. dubna 2010 – Vyjednávači se shodli s Havránkovou na textech nových smluv. Problematický zůstal jen pozemek, který Havránková vlastní napůl se sestrou Jaroslavou Štrosovou. David Štros řekl, že stát nabídl výměnou nepřístupný a bezcenný pozemek. * 24. května 2010 – Podle vlády dohoda se sestrami není možná, odhlasovala vyvlastnění pozemků. Rozhodnutí kritizuje hradecký primátor Otakar Divíšek, farmářku chce podpořit u soudu. * Červen 2010 – Štrosová souhlasí se směnou sporné parcely, stát zastavuje vyvlastňování a dolaďují se smlouvy. V den jejich podpisu farmářka onemocněla a od té doby nekomunikuje. Opět hrozí vyvlastnění. * 9. září 2010 – Ministr dopravy Vít Bárta obnovil jednání s farmářkou Havránkovou. * 10. listopadu 2011 – Pozemkový fond potvrdil výměnu pozemků s Havránkovou. * 20. května 2012 – Ministerstvo financí zamítlo darovací smlouvu, díky níž stát letos v lednu získal zbývající pozemek od Jaroslavy Štrossové. * 11. června 2014 – Dořešení sporného pozemku je podle obou stran otázkou 14 dnů

© 2021 Metrostav - Jakýkoliv obsah této stránky není možné šířit bez souhlasu společnosti Metrostav a.s. | Metrostav a.s. je řídicí společností koncernu Skupina Metrostav