Poslední uzavírka D3 není potřebná

  • 17. 07. 2014 | zdroj: Táborský deník, Alena Šatrová
  • Zpráva

Montáž dílu mostu skončila o 15 hodin dřív

Chotoviny – Sedmikilometrový úsek D3 u Chotovin měl být mimo provoz ještě v noci na dnešek. Nebyl. Stavbaři práci stihli o 15 hodin dřív.
„Třetí uzavírka byla rezervní, ale už jsme ji nepotřebovali,“ potvrdil včera dopoledne Lumír Pyszko, šéf firmy OHL ŽS, která IV. železniční koridor staví. Jeho součástí je i právě budovaný most.
V úterý v osm večer dálniční policisté opět uzavírají provoz. Do uzavřeného prostoru neproklouzne ani myš. Líným tempem ale do něj najíždí obří jeřáb, hlavní postava nočního představení. Zatímco během první uzavírky mu stavbaři připravili teritorium, při druhé šlo o jeho premiéru. Přihlíželi jí nejen šéfové, ale přišli sem i lidé z okolí.

Na jeden zdvih

Co přesně měl kolos s nosností 300 tun za úkol, vysvětlil Jindřich Hátle z Metrostavu, šéf realizace ocelové části výstavby. „Na připravenou podpůrnou konstrukci, kterou jsme udělali v noci na úterý, usadíme zhruba padesátitunový dílec. Je to nosník, který je vysoký 3,5 a dlouhý 15 metrů. Jeho součástí je zároveň i mostovka. Tuto konstrukci jsme nyní schopni usadit během jednoho zdvihu.“
Nato si ale diváci počkali tři hodiny. Tak zvané nastrojování jeřábu, kdy mu kamiony například musely dopravit potřebné závaží, aby se udržel na zemi, trvalo podstatně déle, než samotné usazení těžkého kusu mostu. A to přesto, že jeřábník pracoval s přesností na milimetry. Sledovat um muže ve stroji přišla i Lenka Černá z nedalekých Sudoměřic u Tábora. „Také jsem kdysi jezdila s jeřábem, proto jsem se přišla podívat. Takto velký stroj bych ale určitě nedokázala ovládat, to bych si netroufla,“ řekla skromně při pohledu na mohutné rameno, na které v tu chvíli pracovníci stavby zavěšovali břemeno.
Poprvé se na ocelových lanech zhouplo až ve 23.13 hodin. Dva páry lidských rukou ho s nebývalou lehkostí usadily na určené místo a potom už prostor nad zemí patřil svářečům. Krátce před pátou ranní mohli říct, že mají hotovo, mohou jít spát a na dálnici se vrátil běžný provoz.
„První zatěžkávací zkouška celé této estakády bude za rok,“ dodal na závěr Lumír Pyszko s tím, že sudoměřický tunel na trati koridoru bude hotový ještě letos.

***

Most na trati do Prahy:
celková délka 100 m
celková šířka 13 m
celková váha 1200 t
celá konstrukce bude dokončena během října
stavbaři budou potřebovat ještě další uzavírky D3 pro usazení druhé poloviny konstrukce a také oblouků mostu