Metrostav „trhá“ rekordy na Islandu

  • 25. 07. 2014 | zdroj: Silnice a železnice
  • Zpráva

Rekordních 542 metrů vyrazili za červen raziči Metrostavu na nejdelším islandském silničním tunelu Nordfjördur. Za osm měsíců tak mají za sebou 2500 metrů, což představuje třetinu celkových ražeb. Včetně hloubených úseků bude dílo měřit téměř osm kilometrů. Tunel, který česká firma buduje na zakázku islandské státní správy silnic Vegagerdin (obdoba ŘSD), přeloží na východní straně ostrova pod zem současnou, v zimě téměř nesjízdnou silnici č. 92 mezi vesnicemi Eskifjördur a Neskaupstadur.

Při výstavbě se užívá metoda Drill & Blast (volně přeloženo navrtej a odstřel), která se vzhledem ke stabilnímu charakteru nadloží obvykle na severu Evropy používá. Takže lze říci, že svou prací opravdu Metrostav trhá rekordy nejen obrazně, ale i doslova. Běžný průměr tohoto podzemního díla je 54,24 m2, což je pro představu téměř dvojnásobek průměru jednokolejného tunelu pražského metra. O tom, že vedení ostrovní země věnuje výstavbě spojnice mezi dvěma malými obcemi velkou pozornost, svědčí, že zahájení se účastnila v listopadu loňského roku islandská ministryně vnitra Hanna Birna Kristjánsdóttir. České raziče, kteří pracují pod vedením Ing. Aleše Gotharda, navštívil též ministerský předseda Sigmundur David Gunnlaugsson. Celý projekt by měl být dokončen na podzim roku 2017.
Zakázku na tomto ostrově nezkrocených živlů nezískala největší česká stavební firma Metrostav náhodou. Již od roku 2006 stavěla pro stejného investora projekt o celkové délce 14,1 kilometru se dvěma tunely a mostem. Po jeho předání v roce 2010 se tak zkrátila na pouhých patnáct kilometrů cesta mezi městečky Siglufjördur a Ólafsfjördur, která v létě měřila 62 a v zimě dokonce 234 km. Firma prokázala, že je schopna bez zásadních problémů zvládnout náročnou stavbu a splnit zadání investora. A výsledkem je skutečnost, že se soukromí, a jako v tomto případě i veřejní (státní a municipální) investoři vracejí a oslovují Metrostav s novými zakázkami opakovaně.