Stavby v Polsku jsou administrativně náročnější, přesto chceme na trhu uspět

  • 25. 07. 2014 | zdroj: Silnice a železnice, Petr Svoboda
  • Zpráva

Říká v rozhovoru pro Silnice železnice ředitel divize 4 Metrostavu Ing. Josef Neuwirth. Právě jeho divize rekonstruuje a rozšiřuje ve Varšavě rozsáhlý obchvat ve velmi omezeném čase a Josef Neuwirth popisuje mj. i další specifika trhu a plány divize do budoucnosti.

* V Polsku stavíte část obchvatu Varšavy v přepočtu za čtyři mld. korun, liší se nějak podmínky pro stavbaře v Polsku a České republice?

Ano liší, je to první stavba v Polsku pro divizi 4 takového rozsahu (pro státního investora GDDKiA - obdoba ŘSD). Na vedení stavby to klade ohromné nároky po všech stránkách. Se 70členným česko-polským týmem musí realizovat stavbu tohoto rozsahu v limitovaném čase 27 měsíců, včetně projektové dokumentace.

* V čem je ještě stavba zajímavá?

V současné době je tento projekt největší dopravní stavbou divize 4. Je zajímavý nejen svým rozsahem, ale také technicky a především organizačně v náročném městském prostředí.

* Jak probíhá komunikace s investorem?

Komunikace s investorem probíhá v několika úrovních obdobně jako u nás. Na stavbě jsou měsíčně pořádány kontrolní dny, které jsou každý týden doplněny technickými radami, které pořádá inženýr kontraktu. Polský systém komunikace je náročnější na formální stránku věci, za rok trvání smlouvy jsme si vyměnili s inženýrem kontraktu cca 2 300 dopisů.

* Budete se snažit v Polsku získat další zakázky nebo počkáte, až doděláte stávající zakázku a získáte referenci?

Zúčastňujeme se soutěží na další zakázky, chtěli bychom udržet kontinuitu prací a pracovního týmu i nadále.

* Liší se v Polsku požadavky na kvalitu staveb?

Polsko, stejně jako Česká republika, je součástí Evropské unie, kde pro členské státy platí evropské normy. U nás i v Polsku platí, že národní normy jsou postupně nahrazovány evropskými. A systém kvality na stavbě je nastaven obdobně jako při realizaci dopravních staveb v České republice. Rozdíl je pouze ve striktním dodržování požadavků a postupů popsaných ve smlouvě s investorem.

* Vidíte potenciál i v jiných zemích kromě Polska?

Z hlediska divize 4 se soustředíme na zahraniční stavební trhy v Polsku a na Slovensku.

* Jak hodnotíte český stavební trh, cítíte v rámci divize nějaké oživení, jak naznačují některé ekonomické ukazatele?

Na oživení trhu dopravních staveb v ČR si ještě nějakou dobu počkáme. Příprava těchto staveb pro soutěž je časově velice náročná.

* Jaké stavby v letošním roce realizujete, které budou dokončeny a které naopak zahájeny?

Dokončujeme a vypořádáváme především stavby pro ŘSD. Jde kupříkladu o dálnici D3 Tábor - Veselí nad Lužnicí, R1 512 obchvat D1 - Vestec, R6 Nové sedlo - Sokolov, R7 Vysočany - Droužkovice, R48 Rychaltice - Frýdek-Místek. Realizujeme R35 dostavbu estakády Sedlice -Opatovice, výstavbu Severozápadní tangenty Mladá Boleslav (investorem je Středočeský kraj) a pro SŽDC rekonstruujeme žst. Český Těšín. A co náš čeká letos? Očekáváme zahájení dostavby dálnice D11 (Osičky - Hradec Králové) a rekonstrukci CB vozovky v km 220,177 - 215,0 vlevo na dálnici D1. A intenzivně soutěžíme o zakázky na Slovensku.

* Vidíte nějaký segment, do kterého by kromě stávajících aktivit chtěla divize 4 proniknout?

V poslední době jsme pronikli do segmentu betonových vozovek. Tuto technologii budeme dále rozšiřovat.