Metrostav logo
Menu
Centrála společnostiKoželužská 2450/4, Praha 8

Prosinec Razicí štít míří pod Chlum

17. 12. 2014
zdroj: Mladá fronta DNES, Petr Ježek
Napsali o nás
Kolos, který u Kyšic vydlabe nejdelší železniční tunel v Česku, je téměř připraven. Poprvé se zakousne do skály na konci ledna 2015. Na konci příštího roku by se měl vynořit na dohled vrchu Chlum. Polem mezi Dýšinou a Kyšicemi vede vybagrovaný zářez. Po obou jeho stranách jsou až 17 metrů vysoké opěrné betonové zdi. „Štít montujeme nepřetržitě od 20. listopadu. Ražba prvního tubusu začne 31. ledna 2015,“ objasňuje vedoucí projektu ražby tunelů Kyšice – Plzeň Štefan Ivor z Metrostavu. V Německu vyráběla specializovaná firma razící štít sedm měsíců. Komponenty těžší než 100 tun přivezly do Čech lodě po Labi a pak je do Kyšic přepravily. „Průměr téměř deset metrů, délka 115 metrů, hmotnost 1800 tun. Za štítovou částí, která vyrazí oba jednokolejné tubusy tunelů, je pět takzvaných vozíků. Dva jsou už smontované,“ vysvětluje Ivor. Vyrubaný materiál budou pásové dopravníky vynášet tunelem až do zásobníku a pak do nedalekého bývalého lomu mezi Kyšicemi a Ejpovicemi. V průměru by měl štít za den vykousat 15 metrů skály. Podle geologických průzkumů by dvě třetiny více než čtyřkilometrového tunelu měly být ražené v břidlicích. Poslední třetina pod vrchem Chlum na okraji Plzně bude v tvrdším spilitu. Stavbaři počítají, že koncem roku 2015 se štít vynoří na poli pod vrchem Chlum mezi plzeňskými částmi Doubravka a Újezd. Tam je už stažená ornice a archeologové by se měli pustit do průzkumu v místě budoucího portálu. Nové tunely jsou součástí výstavby třetího železničního koridoru a zkrátí jízdu vlaků mezi Plzní a Rokycany zhruba o devět minut, vlaky tu budou moci jezdit rychlostí 120 až 160 kilometrů v hodině.

© 2021 Metrostav - Jakýkoliv obsah této stránky není možné šířit bez souhlasu společnosti Metrostav a.s. | Metrostav a.s. je řídicí společností koncernu Skupina Metrostav