Metrostav logo
Menu
Centrála společnostiKoželužská 2450/4, Praha 8

Na stavbu tunelu bude dohlížet svatá Barbora

23. 1. 2015
zdroj: Rokycanský deník, Martin Švec
Napsali o nás
Biskup František Radkovský požehnal razicímu štítu a poté vysvětil sv. Barboru, patronku horníků. Soška bude ve výklenku vedle stavby Plzeň – Jedna je Viktoria, druhá Viktorie. Obě umí přepisovat historii. Ta první ve fotbale, druhá při ražbě tunelu. Unikátní razicí štít Viktorie totiž u Kyšic na železniční trati z Plzně do Rokycan vyhloubí tunel o délce 4150 metrů. „Dosavadní nejdelší železniční tunel měří necelé dva kilometry,“ podotkl generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Pavel Surý. Razicímu štítu včera požehnal biskup František Radkovský. „Takové věci jsem ještě nežehnal. Je podivuhodné a hezké, co lidé dokážou vymyslet za technicky velmi dokonalé dílo. Mám matematicko-fyzikální vzdělání, takže se mi to moc líbí,“ řekl biskup. Od slavnostního pokřtění nese více než 110 metrů dlouhý speciální štít TBM S – 799 název Viktorie. Jméno má symbolizovat vítězství, které se zrodilo po dlouhých letech plánování, příprav a překonávání obtíží během výroby razicího štítu. Bylo zvoleno i s ohledem na plzeňský region. Štít Viktorie je mladší sestrou Tondy a Adély, kteří razili pokračování pražského metra. Vyroben byl v německém Schwanau, má průměr téměř 10 metrů a váží skoro 1800 tun. „Jeho předností je především rychlost a bezpečnost. Nebyl ještě nikde použit. Jde o unikátní technologii, která dělá všechno. Není potřeba nic dobetonovávat či dozdívat,“ pověděl stavbyvedoucí společnosti Metrostav Štefan Ivor. Součástí křtu bylo vysvěcení sošky svaté Barbory, která podle novodobé tradice bývá patronkou u výstavby každého většího tunelového díla. Trať Plzeň – Rokycany je součástí páteřní transevropské dopravní sítě a vnitrostátního třetího tranzitního železničního koridoru, který vede z Prahy přes Plzeň a Cheb až na hranici s Německem. Po dokončení modernizace celé tratě mezi Prahou a Plzní by cesta vlakem měla trvat méně než hodinu. „Stěžejní záležitostí je právě výstavba tunelu Ejpovice pod vrchy Homolka a Chlum,“ dodal Surý s tím, že stavba tunelu bude stát bezmála dvě miliardy korun Stavba potrvá přibližně dva roky. Viktorii si můžete prohlédnout dnes od 10 do 15 hodin během dne otevřených dveří. „Chceme lidem ukázat, že to, co se tu buduje, je pro ně,“ konstatoval Ivor.

© 2021 Metrostav - Jakýkoliv obsah této stránky není možné šířit bez souhlasu společnosti Metrostav a.s. | Metrostav a.s. je řídicí společností koncernu Skupina Metrostav