Třetinu železničního tunelu mezi Kyšicemi a Plzní má razící štít Viktorie za sebou. V současných pevných horninách v podzemí vyrazí za den i třicet metrů nového tunelu. V současné době už stavbaři odtěžují zeminu pod vrchem Chlum v místě budoucího tunelového portálu. Razící štít by z něj měl vyjet na světlo koncem letošního roku.
PLZEŇ Razící štít Viktorie v posledních týdnech jede na plný výkon. V tvrdé hornině za ním denně zůstává v průměru 30 metrů nově vyražené štoly, jejíž stěny mechanismus stroje průběžně vyplňuje betonovými profily.
„Ve čtvrtek ráno jsme překonali hranici 1400 vyražených metrů. Teď to jde pěkně, pohybujeme se právě v takovém geologickém prostředí, jaké jsme předpokládali, že tu bude. Ale nesmíme to zakřiknout,“ potvrdil František Polák z firmy Metrostav. Za poslední dva měsíce štít vyrazil téměř kilometr tunelu. Prvních 300 metrů u Kyšic trápily tuneláře mazlavé horniny a podzemní vody.
Pro každý směr štít vyrazí jednu tunelovou rouru. Jako první razí Viktorie jižní tubus, kterým budou vlaky jezdit z Plzně na Prahu, v příštím roce začne ražba severní tunelové roury.
Jen pro představu: vyhloubených 1400 metrů tunelu znamená, že razící štít momentálně ukusuje horninu někde v podzemí za silnicí spojující Červený Hrádek s Kyšicemi, a dál postupuje směrem mezi plzeňské části Újezd a Bukovec. Kudy tam tunel povede je možné poznat už dnes. V poli mezi oběma lokalitami už stavbaři připravují odvětrání budoucí podzemní dráhy.
Vytěženou horninu na překladiště v Kyšicích vynášejí v současné době přes 1,5 kilometru dlouhé dopravníky. „Co vytěží, auta odvážejí po trase budoucí trati a pak po cestě mimo zastavěnou oblast do bývalého lomu. Byl jsem upozorněn občany, že se tam na cestě někdy práší. Informoval jsem o tom lidi z Metrostavu. Říkali, že pokud to tak je, přijmou nějaká opatření,“ uvedl starosta Kyšic Hynek Sladký.
Kromě tunelu stavbaři budují i novou trasu železniční trati mezi Ejpovicemi a vjezdem do tunelu. Její součástí je i přeložka cesty a mezinárodní cyklostezky. „Místo je stále průjezdné,“ přidal starosta důležitou informaci pro cyklisty.
S tím, jak se štít přibližuje k Plzni, nabírají na intenzitě práce na budoucím plzeňském portálu. Ten se pomalu začíná vylupovat v poli pod Chlumem.
Stejně jako před časem u Kyšic, i tady stavbaři postupují z povrchu. Z tunelu budou vlaky vyjíždět asi deset metrů pod úrovní současného pole. Stavbaři postupně nalévají beton do vrtů, jež vytvoří budoucí boční stěny a portál. Z prostoru mezi nimi postupně bagrují a odvážejí zeminu. V současné době je i z veřejně přístupných cest poznat, kudy povede nová trať a kde se napojí na současné kolejiště.
Současná trať mezi Chlumem a hlavním vlakovým nádražím podstupuje také výraznou omlazovací kůru. A to včetně tří železničních mostů - dvou nad silnicemi, třetí je nad řekou Úslavou. Doubravecký starosta Michal Chalupný připomněl, že o víkendu bude zcela uzavřena i Potoční ulice. „Je to komplikace, protože je to jedna z mála tras, kudy se dá trať bezpečně podejít,“ uvedl starosta Chalupný. Důvodem uzavírky je přestavba mostu. Navíc v sobotu 18. července se i pro autobusy městské dopravy uzavře téměř až do konce prázdnin podjezd v Mohylové ulici. Autobusy linek 28 a 30 budou jezdit po náhradních trasách.
První vlak by měl tunelem projet za dva roky. Nový koridor mezi Plzní a Rokycany bude stát čtyři miliardy korun, samotný tunel spolkne polovinu sumy.
Třicet metrů tunelu za den. Tak se teď blíží razící štít pod plzeňský Chlum
12. 7. 2015
zdroj: Mladá fronta DNES, Petr Ježek
Napsali o nás