Metrostav logo
Menu
Centrála společnostiKoželužská 2450/4, Praha 8
  • Úvod
  • Pro média
  • Třicet metrů tunelu za den. Tak se teď blíží razící štít pod plzeňský Chlum

Třicet metrů tunelu za den. Tak se teď blíží razící štít pod plzeňský Chlum

12. 7. 2015
zdroj: Mladá fronta DNES, Petr Ježek
Napsali o nás
Třetinu železničního tunelu mezi Kyšicemi a Plzní má razící štít Viktorie za sebou. V současných pevných horninách v podzemí vyrazí za den i třicet metrů nového tunelu. V současné době už stavbaři odtěžují zeminu pod vrchem Chlum v místě budoucího tunelového portálu. Razící štít by z něj měl vyjet na světlo koncem letošního roku. PLZEŇ Razící štít Viktorie v posledních týdnech jede na plný výkon. V tvrdé hornině za ním denně zůstává v průměru 30 metrů nově vyražené štoly, jejíž stěny mechanismus stroje průběžně vyplňuje betonovými profily. „Ve čtvrtek ráno jsme překonali hranici 1400 vyražených metrů. Teď to jde pěkně, pohybujeme se právě v takovém geologickém prostředí, jaké jsme předpokládali, že tu bude. Ale nesmíme to zakřiknout,“ potvrdil František Polák z firmy Metrostav. Za poslední dva měsíce štít vyrazil téměř kilometr tunelu. Prvních 300 metrů u Kyšic trápily tuneláře mazlavé horniny a podzemní vody. Pro každý směr štít vyrazí jednu tunelovou rouru. Jako první razí Viktorie jižní tubus, kterým budou vlaky jezdit z Plzně na Prahu, v příštím roce začne ražba severní tunelové roury. Jen pro představu: vyhloubených 1400 metrů tunelu znamená, že razící štít momentálně ukusuje horninu někde v podzemí za silnicí spojující Červený Hrádek s Kyšicemi, a dál postupuje směrem mezi plzeňské části Újezd a Bukovec. Kudy tam tunel povede je možné poznat už dnes. V poli mezi oběma lokalitami už stavbaři připravují odvětrání budoucí podzemní dráhy. Vytěženou horninu na překladiště v Kyšicích vynášejí v současné době přes 1,5 kilometru dlouhé dopravníky. „Co vytěží, auta odvážejí po trase budoucí trati a pak po cestě mimo zastavěnou oblast do bývalého lomu. Byl jsem upozorněn občany, že se tam na cestě někdy práší. Informoval jsem o tom lidi z Metrostavu. Říkali, že pokud to tak je, přijmou nějaká opatření,“ uvedl starosta Kyšic Hynek Sladký. Kromě tunelu stavbaři budují i novou trasu železniční trati mezi Ejpovicemi a vjezdem do tunelu. Její součástí je i přeložka cesty a mezinárodní cyklostezky. „Místo je stále průjezdné,“ přidal starosta důležitou informaci pro cyklisty. S tím, jak se štít přibližuje k Plzni, nabírají na intenzitě práce na budoucím plzeňském portálu. Ten se pomalu začíná vylupovat v poli pod Chlumem. Stejně jako před časem u Kyšic, i tady stavbaři postupují z povrchu. Z tunelu budou vlaky vyjíždět asi deset metrů pod úrovní současného pole. Stavbaři postupně nalévají beton do vrtů, jež vytvoří budoucí boční stěny a portál. Z prostoru mezi nimi postupně bagrují a odvážejí zeminu. V současné době je i z veřejně přístupných cest poznat, kudy povede nová trať a kde se napojí na současné kolejiště. Současná trať mezi Chlumem a hlavním vlakovým nádražím podstupuje také výraznou omlazovací kůru. A to včetně tří železničních mostů - dvou nad silnicemi, třetí je nad řekou Úslavou. Doubravecký starosta Michal Chalupný připomněl, že o víkendu bude zcela uzavřena i Potoční ulice. „Je to komplikace, protože je to jedna z mála tras, kudy se dá trať bezpečně podejít,“ uvedl starosta Chalupný. Důvodem uzavírky je přestavba mostu. Navíc v sobotu 18. července se i pro autobusy městské dopravy uzavře téměř až do konce prázdnin podjezd v Mohylové ulici. Autobusy linek 28 a 30 budou jezdit po náhradních trasách. První vlak by měl tunelem projet za dva roky. Nový koridor mezi Plzní a Rokycany bude stát čtyři miliardy korun, samotný tunel spolkne polovinu sumy.

© 2021 Metrostav - Jakýkoliv obsah této stránky není možné šířit bez souhlasu společnosti Metrostav a.s. | Metrostav a.s. je řídicí společností koncernu Skupina Metrostav