Prosklené zastřešení pražského hlavního nádraží je po roce prací z poloviny opravené
PRAHA Známé zažloutlé skleněné tabulky nad nástupišti hlavního nádraží v Praze dlouhá léta vítaly turisty přijíždějící do Prahy. Alespoň částečně to už přestává být pravda. Do poloviny haly po roce oprav už proniká sluneční svit skrz nová, čirá skla.
„Nacházíme se na konci páté etapy a zhruba v polovině celé rekonstrukce,“ říká vedoucí projektu Jan Krajdl z firmy Metrostav, která má opravy nádraží na starosti. „Nyní dokončujeme kompletní výměnu zastřešení a zasklení světlíků a svislých výplní ve východní části nástupiště čirými skly a v červenci začneme s opravami v západní části, která přiléhá k Fantově budově,“ popisuje. Skla ve světlíku byla podle něj zčernalá nejen kvůli prašnému vzduchu, ale také kvůli parním lokomotivám. Výměna tabulek tak zbavila část nástupiště potemnělé atmosféry.
Stavaři už však pozorují, jak nová střecha stárne. „Přesto už se část nově zasazených skleněných výplní stihla nepatrně ztmavit. Na tabulkách zasazených teprve v prosinci 2015 lze ve srovnání s nedávno usazenými skly rozpoznat zežloutnutí kvůli usazenému smogu,“ uvedl Krajdl.
Rez udělala z tlusté oceli papír
Opravu historického zastřešení hlavního nádraží Metrostav rozdělil na dvě části, východní část s nástupišti 4 a 3 a západní část s nástupišti 2 a 1. Jednotlivé opravy byly rozvrženy celkově do sedmi etap, aby bylo možné rekonstrukci provádět za běžného provozu.
Prvního července začne předposlední etapa ve druhé části haly. Nejdříve bude nutné demontovat zasklení, střešní plechy a světlíky. Následně se konstrukce očistí od původních nátěrů vysokotlakou vodou. „Poté statik určí stupně poškození nosné ocelové konstrukce a celkový rozsah oprav, po kterých bude aplikována třívrstvá protikorozní ochrana,“ vysvětluje postup rekonstrukce vedoucí projektu.
K masivnímu poškození korozí došlo také u některých nosných konstrukcí. Třeba při opravě první části haly narazili pracovníci Metrostavu na tak silnou rez, že centimetrovou ocel sloupů dokázala ztenčit na tloušťku jediného listu papíru.
Přes veliký rozsah prací nebylo doposud nutné omezovat vlakovou dopravu. Došlo jen k několika úpravám jízdních řádů a krátkodobému odklonu vlaků na nepříliš vzdálené Masarykovo nádraží.
O sto milionů dráž
Historickou část zastřešení nádraží vlastní Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Samotná budova nádraží společně s prvním nástupištěm je zatím v majetku Českých drah. To se však změní, na prázdniny je totiž naplánován převod majetku mezi těmito dvěma státními firmami.
„Správa železniční dopravní cesty, která je v roli příjemce nádraží, je na prodej části závodu Českých drah připravena. Vládou předpokládané datum transakce je 1. července 2016,“ uvedl k nákupu mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.
Dvouletá rekonstrukce měla původně vyjít na půl miliardy korun, ale díky rozsáhlé korozi se cena pravděpodobně vyšplhá o dalších téměř sto milionů. Ze stejného důvodu se oddálí termín dokončení opravy, z května 2017 na listopad příštího roku.
Fakta Obnova hlavního nádraží * Opravy zastřešení byly rozvrženy do sedmi etap v rozmezí od února 2015 do listopadu 2017. * Rozpětí střešních oblouků je 33 metrů a výška haly 18 metrů. * Kvůli zajištění přístupu ke konstrukcím bylo namontováno 330 tisíc metrů krychlových lešení. * Skla ve světlících byla v historii vyměňována za skla z různých materiálů jako drátosklo a z polykarbonát. * Dva ocelové oblouky držící klenbu na konci severního nástupiště byly zcela zrezivělé vinou dešťů a parních lokomotiv, které zde v minulosti zastavovaly.
***
„Nyní dokončujeme kompletní výměnu zastřešení a zasklení světlíků a svislých výplní ve východní části nástupiště čirými skly a v červenci začneme s opravami v západní části, která přiléhá k Fantově budově.“ Jan Krajdl Metrostav
Nástupiště září jako před sto lety
22. 6. 2016
zdroj: Mladá fronta DNES Střední Čechy Roman Šafhauser
Napsali o nás