Metrostav logo
Menu
Centrála společnostiKoželužská 2450/4, Praha 8
  • Úvod
  • Pro média
  • Hledá se nejlepší stavba roku. Tohle jsou „esa“ hlavního města

Hledá se nejlepší stavba roku. Tohle jsou „esa“ hlavního města

6. 8. 2015
zdroj: Mladá fronta DNES, Adam Vácha
Napsali o nás
Praha má letos v soutěži o nejlepší stavbu roku silnou sestavu kandidátů. V soutěži ji reprezentuje metro i kritizované Quadrio. PRAHA Když se v dubnu pro cestující otevřela nová trasa metra linky A do Motola, stavba okamžitě sklidila vlnu kritiky. Lidé si stěžovali, že ve stanici Nádraží Veleslavín chybějí eskalátory, na Bořislavce nefungují výtahy a u některých vstupů do vestibulu navíc není střecha. Navzdory tomu všemu se šest kilometrů dlouhý úsek včera probojoval do třicítky tuzemských staveb, které se v září utkají o titul nejlepší stavby roku. „Metro máme v soutěži po dlouhé době. Navíc se dopravních staveb do letošního ročníku příliš nepřihlásilo,“ říká předsedkyně odborné poroty Radomíra Sedláková. Přestože je metro do Motola, jehož výstavba stála téměř 20 miliard korun, ze zúčastněných staveb suverénně nejdražším projektem, zaručený postup do finálové pětky nemá. Konkurence je totiž podle pořadatelů letos skutečně veliká. „Přihlásilo se nám 72 staveb. To je za 23 let, co soutěž pořádáme, vůbec nejvíce. Titul přitom může získat tunel, metro, ale také divadlo či rodinný dům,“ popisuje škálu kandidátů Jan Fibiger, zakladatel soutěže Stavba roku a předseda správní rady Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství. Co se týče dopravní stavby, velkým konkurentem prodloužené linky metra A je nový Trojský most. Právě ten by mohl být jedním z favoritů soutěže. „Most je unikátní vzepětím oblouku. Jeho výška je oproti jiným mostům velmi nízká, což bylo při stavbě konstrukčně velmi náročné,“ vysvětluje mluvčí Metrostavu František Polák. Kritizované Quadrio postupuje Do postupující třicítky se dostalo také polyfunkční centrum Quadrio, které stojí přímo nad stanicí metra Národní třída. Přitom právě tento projekt v centru města byl jedním z těch, který v posledních letech čelil největší kritice. MF DNES se dokonce někteří architekti a urbanisté odmítli vyjádřit k tomu, zda by stavba měla v soutěži uspět. A to právě kvůli kontroverzi projektu. Ten odborníci odsuzovali především proto, že nerespektuje výšku okolních staveb. Podle historika architektury Zdeňka Lukeše má stavba řadu kladů. Zvlášť oceňuje, že jsou její součástí byty, na které developeři v centru často zapomínají. V tomto ohledu podle něj může budova jít ostatním příkladem. „Jestli dávat Quadriu cenu pro nejlepší stavbu Prahy, s tím bych asi nesouhlasil. Rozhodně mi ale nevadí, že se dostala do užšího výběru,“ říká Lukeš. Komplex Quadrio vyrostl ve Spálené ulici podle návrhu architekta Jakuba Ciglera. Právě ten má největší šanci, že v soutěži Stavba roku uspěje. Do dalšího kola totiž postoupily hned tři jeho projekty. Kromě Quadria to je ještě kancelářská budova Aviatica v areálu jinonické Waltrovky a také takzvané viladomy v mimopražském Předboji. Vedle velkých projektů reprezentuje v soutěži hlavní město například i dřevostavba pod názvem Air House. Za tou stojí tým studentů ČVUT, kteří s touto energeticky soběstačnou stavbou získali 3. místo v soutěži Orange County Great Park v Kalifornii. Celkem se o titul stavby roku uchází osm pražských staveb. Kdyby však vedení metropole vloni podle původních slibů otevřelo tunel Blanka, mohly by být šance Prahy na úspěch ještě o něco vyšší. Blanka je totiž v řadě ohledů unikátní. Například tím, že se po zprovoznění stane nejdelším městským tunelem v Evropě. *** Stavba roku 2015 Pražští kandidáti 1. Prodloužení trasy metra linky A do stanice Nemocnice Motol 2. Bytový projekt EcoCity Malešice 3. Rekonstrukce obytného souboru Kajetánka v Břevnově 4. Nový Trojský most přes Vltavu 5. Administrativní centrum Fórum Karlín s kulturním společenským sálem 6. Administrativní projekt Aviatica v areálu jinonické Waltrovky 7. Energeticky soběstačný experimentální dům Air House v dejvickém kampusu 8. Polyfunkční centrum Quadrio v ulici Spálená, které stojí přímo nad stanicí metra Národní třída

© 2021 Metrostav - Jakýkoliv obsah této stránky není možné šířit bez souhlasu společnosti Metrostav a.s. | Metrostav a.s. je řídicí společností koncernu Skupina Metrostav