Metrostav logo
Menu
Centrála společnostiKoželužská 2450/4, Praha 8

Razicí štít je u hranic Plzně

15. 9. 2015
zdroj: Mladá fronta DNES Kraj Plzeňský Petr Ježek
Napsali o nás
Razicí štít Viktorie, rubající v podzemí nejdelší železniční tunel v zemi, je už před hranicemi Plzně. V hloubce přes 20 metrů pod povrchem mu u Zábělé zbývají poslední metry, aby poddoloval místní asfaltovou silničku vedoucí do Červeného Hrádku. PLZEŇ Razicí štít začal v únoru ukusovat první metry horniny u Kyšic. Teď má za sebou dva kilometry ražby. Scházejí mu poslední metry, aby dvacet metrů pod povrchem prorazil tunel pod silničkou od Zábělé do Červeného Hrádku a o pár dnů později i frekventovanou silnici z Plzně do Chrástu. Štít je v polovině prvního tubusu. Má za sebou čtvrtinu práce, kterou musí u Plzně zvládnout. Uprostřed pole pod Chlumem už vzniká takzvaný plzeňský tunelový portál. Tady budou vlaky na Prahu do tunelu vjíždět, v opačném směru vyjíždět z druhého tubusu. „Za pár měsíců už bude Viktoria právě v místech, kde teď stojíme. Tady se vynoří na povrch,“ říkal v pondělí odpoledne šéf ražby tunelu Štefan Ivor z Metrostavu u budoucího plzeňského portálu. Šikmá stěna je pokryta kovovými sítěmi. Dělník stojící na nízkém lešení stříká na sítě beton, který je přikrývá a záhy tuhne. Na dvou místech stěny, kousek nad zemí, zůstává až metr vysoký půloblouk bez kovové sítě. V něm jsou sprejem nastříkané desítky žlutozelených teček, tvoří o něco menší půloblouk. Štefan Ivor něco fotí. Vzápětí vysvětluje, že tečky označují horní hranu budoucího tunelu. Materiál nad tečkami zůstane, skálu pod tečkami štít odtěží. Až Viktorie prorazí stěnu pod Chlumem, bude z ní vidět jen část razicí hlavy. Stroj se ale bude probíjet ještě sedmdesát metrů skrz stávající plochu před portálovou stěnou, takzvanou lavicí. „Až tu začnou jezdit vlaky, vjezd do tunelu bude asi o 70 metrů blíže k Plzni, než je dnes portálová zeď. Jakmile bude tunel proražený, část nad lavicí čeká zasypání, bude tam zase pole,“ vysvětlil Ivor. V pondělí do portálové stěny vrtal stroj několik děr vedle sebe. Také do oblouku. „To je nad budoucím Vrch Chlum žst. Plzěň Dobravka jižním tunelem, který razíme jako první. Stroj navrtává 15 metrů hluboké mikropiloty. Protože nadloží je tu poměrně nízké, mikropiloty vytvoří bezpečnostní deštník nad razicím štítem,“ objasňuje Štefan Ivor. V pondělí ráno měli ze 4150 metrů dlouhého tubusu jižního tunelu za sebou raziči 2032 metrů. Každým dnem přidávají další. Rekordem bylo zatím třicet metrů tunelu za den. Tunel mezi Kyšicemi a Plzní razí Viktorie tak, že vyrube dva metry, zastaví se a sama si vyskládá betonové profily, které vytvoří definitivní stěnu tunelu. Vyrazí další dva metry, zastaví se, vyskládá ostění a tak to jde znovu a znovu. Kvůli problémům s nestabilními horninami a podzemní vodou nabrali budovatelé tunelu v prvních stovkách metrů zpoždění asi dva měsíce. Teď je zpomalují křemenové žíly v břidlicích, které častěji tupí řezné části stroje. Nejdelší železniční tunel v republice bude mít pro každou kolej vlastní tunelový tubus. Oba budou vzájemně propojené několika spojkami. Tunel bude stát téměř dvě miliardy korun.

© 2021 Metrostav - Jakýkoliv obsah této stránky není možné šířit bez souhlasu společnosti Metrostav a.s. | Metrostav a.s. je řídicí společností koncernu Skupina Metrostav