Metrostav logo
Menu
Centrála společnostiKoželužská 2450/4, Praha 8

Exploze před Chlumem

26. 10. 2015
zdroj: Mladá fronta DNES Kraj Plzeňský — Petr Ježek
Napsali o nás
Při budování železničního tunelu pomáhá stavbařům trhavina PLZEŇ Razicí štít Viktorie měl včera ráno vyrubáno 2360 metrů z jižního tubusu železničního tunelu mezi Kyšicemi a okrajem Plzně pod vrchem Chlum. Nyní se v hloubce přibližně dvaceti metrů blíží k silnici, která spojuje Plzeň s Chrástem. Do vynoření štítu na povrch u plzeňského portálu mu zbývá projít ještě 1790 metrů. Přestože štít pod zemí ukusuje centimetr po centimetru z různě složených hornin, u plzeňského portálu se před několika dny ozvala série výbuchů. Střelmistři odpálili desítky náloží. Potřebovali roztrhat skály v místech, kde z tunelu budou vyjíždět vlaky. Stavbaři se tu potřebují dostat přes tvrdé skály ještě o několik metrů níže. Šéf stavby tunelu Štefan Ivor řekl, že k rozrušení skály před portálem potřebovali dvě a čtvrt tuny trhavin. „Konkrétně 1200 kilogramů perunitu a 1050 kilogramů emsitu. Stroje vyvrtaly 480 děr, což jen pro představu bylo dohromady 1680 běžných metrů vrtů,“ popsal Ivor. Jak vypadá odstřel? Když byla ve všech dírách uložena trhavina a byly propojené kabely mezi všemi náložemi, střelmistr po klasickém odpočítání zmáčkl tlačítko. Následovala série výbuchů. Do pěti vteřin bylo po všem. Specialisté pak kontrolovali, jestli v zemi explodovaly skutečně všechny nálože. Až pak na staveniště pustili stavbaře s těžkou technikou, aby odtěžili a odvezli roztrhané skály. Razicí štít se prorube vybetonovanou stěnou pod Chlumem v příštím roce. Zajímavostí je, že tam, kde je nyní stěna portálu, tunel končit nebude. Štít čeká prokousávání dalších asi 50 metrů tzv. lavicí. Tam bude z betonových profilů dál skládat stěny tunelu. Štít se zastaví zhruba v místech, kde nyní pyrotechnici stříleli skály. Nad lavicí pak oba tubusy skryje navezená zemina. V současné době dostala Viktorie nové řezné nástroje. Podle šéfa ražby Štefana Ivora dostane štít před ražením pod Chlumem ještě tvrdší segmenty do řezné hlavy. „Počítáme, že to bude začátkem roku 2016,“ odhaduje Štefan Ivor. video na https://www.facebook.com/Metrostav nebo plzen.idnes.cz

© 2021 Metrostav - Jakýkoliv obsah této stránky není možné šířit bez souhlasu společnosti Metrostav a.s. | Metrostav a.s. je řídicí společností koncernu Skupina Metrostav