Metrostav logo
Menu
Centrála společnostiKoželužská 2450/4, Praha 8

Viktorie se blíží do cíle

23. 3. 2016
zdroj: Krajské noviny Publicistika Jana Bartošová
Napsali o nás
Obří razicí štít Viktorie, který razí u Plzně nejdelší železniční tunel v Česku, má po roce nepřetržité práce před sebou poslední kilometr prvního ze dvou čtyřkilometrových tubusů. Již nyní se ale stavba opozdila o zhruba dva měsíce. „Stavba má zpoždění, které částečně způsobil již počáteční archeologický průzkum. Další zpoždění stavba nabrala při ražbě kopcem Homolka. Kde jsme se museli potýkat hned s několika komplikacemi, které způsobila příliš zvětralá břidlice, která navíc propouštěla velké množství vody. Právě sanace tubusu tunelu byla asi největším dosavadním problémem,“ vysvětluje jeho příčiny Marek Illiaš z Odboru komunikace generálního ředitelství SŽDC. Stavba tubusů je součástí modernizovaného koridoru Praha - Plzeň - Cheb. Razicí štít Viktorie měří úctyhodných 120 metrů, jen samotná hlava má v průměru téměř deset metrů. Váha stroje je 1 800 tun. Po obou jeho stranách se nachází pochozí lávky, střední část se využívá pouze k dopravě materiálu. V přední části je umístěna odtěžovací komora a před ní je pak přímo samotná razicí hlava. Řídicím centrem stroje je pilotní kabina. Pilot ovládá rychlost a k dispozici má také navigaci, která mu umožňuje přesně sledovat polohu stroje podle projektové trasy. Všechny podstatné parametry pak sleduje pomocí několika monitorů. Zatímco doposud Viktorie prorážela měkké břidlicové podloží, poslední úsek je tvořen hodně tvrdou horninou spilitem. Správa železniční dopravní cesty očekává, že díky tomu půjde ražba lépe a výkon bude vyšší. Stroj by se tak na druhé straně tunelu mohl objevit na přelomu března a dubna. Severní tunel, který na Viktorii čeká, nebude vyražen za dvanáct měsíců, jak se původně předpokládalo. První z tunelů bude vyražen zhruba za čtrnáct měsíců, u severního se tak nyní předpokládá, že díky poučení bude hotov za třináct měsíců. Celý tunel včetně druhého, tedy severního tubusu, by tedy měl být dokončen v prvním pololetí roku 2018, oproti původně plánované polovině roku 2017. Stavba nejdelšího železničního tunelu v zemi má stát téměř dvě miliardy korun a po jeho zprovoznění se cesta mezi Rokycany a Plzní zkrátí o deset minut. Model unikátního razicího stroje Viktorie si mohou zájemci prohlédnout v novém informačním středisku nedaleko Plzně.

© 2021 Metrostav - Jakýkoliv obsah této stránky není možné šířit bez souhlasu společnosti Metrostav a.s. | Metrostav a.s. je řídicí společností koncernu Skupina Metrostav