Čech, který se uchytil v londýnské kanceláři Googlu, student, jenž velí na stavbě Metrostavu, nebo mladá vědkyně v Zentivě. I ty nejprestižnější firmy nabírají mladé talenty na stáž a není problém u nich získat praxi a později i stálé zaměstnání. Student ale musí mít vůli, snahu a nebát se zeptat.
Stojí uprostřed areálu rozestavěných domů a usmívá se. Jeho vysoká postava v červené helmě a svítivě žluté reflexní vestě doslova září v šedém staveništi jako nějaký lampion. Co chvíli se u něj zastaví jeden z dělníků a spěšně prohodí: „Nevíte, kde jsou ty magnety, co mám nainstalovat? nebo „Kam máme položit tamhleto těsnění?“ Přestože je dělníkům, kteří si k Janu Šoltészovi chodí pro radu, asi jednou tolik let co jemu, dívají se na něj s respektem a důvěrou.
„Zatím jsem se nikdy nesetkal s tím, že by někomu vadilo poslouchat mě, protože jsem mladší,“ říká pětadvacetiletý Šoltész, který je zde, na stavbě bytového komplexu v pražských Košířích, asistentem stavbyvedoucího. Zároveň je ale stále ještě studentem Fakulty stavební pražského Českého vysokého učení technického (ČVUT). Jan Šoltész je jedním z příkladů, který ukazuje, že studenti nemusí opustit brány školy s diplomem v ruce a doufat, že je někde přijmou bez praxe, což firmy většinou nechtějí.
Už od třetího ročníku bakalářského studia Šoltész pracuje na projektech Metrostavu a má téměř jisté, že až příští rok dokončí magisterské státnice, jednoduše nastoupí sem.
„K Metrostavu jsem se dostal díky povinné praxi ve třetím ročníku. Museli jsme někam nastoupit na krátkodobou stáž a já koukal, kam bych mohl jít. Metrostav jsem měl v povědomí, je to v našem oboru známá firma, a tak jsem si řekl, že to u něj zkusím,“ vzpomíná na dobu téměř před čtyřmi lety Šoltész.
Na webových stránkách Metrostavu našel sekci, ve které firma přímo nabízela stáže studentům. Líbilo se mu, že by mohl chodit jen dvakrát v týdnu, takže se to dalo zvládat i vedle studia. „Byla to první firma, kam jsem napsal, a hned to vyšlo. Poslal jsem jim životopis, prošel pohovorem a za čtrnáct dní se mi ozvali, že mě berou,“ směje se mladý stavař.
Jeho prvním projektem bylo Centrum výzkumu v Řeži, kde pomáhal s administrativou stavby. „Ten první projekt byla spíš kancelářská výpomoc, dělal jsem rozpočty a asistence kolegům. K reálné stavařině jsem se dostal až tady,“ vypráví Šoltész v provizorní kanceláři rozestavěného projektu, z něhož jednou bude komplex moderních bytů.
Jako asistent stavbyvedoucího má na starosti skupinu dvaceti až padesáti dělníků a řemeslníků, kterým zadává, kdy mají přijít na stavbu a co přesně mají ten který den dělat. „A samozřejmě s nimi také řeším veškeré technické problémy, když něco nejde nebo není jasné, jak se to má udělat. Jsem ještě student, takže se samozřejmě dostanu občas i do situace, že sám neznám řešení nějakého technického problému, ale od toho mám zkušenější kolegy,“ vysvětluje Šoltész.
Jakmile dokončí magisterské studium, o svém budoucím zaměstnavateli vůbec neváhá. Plynule přejde k Metrostavu, v žebříčku Universum třetímu nejžádanějšímu zaměstnavateli mezi studenty technických oborů.
Jak sám říká, potíže, které řeší absolventi i firmy – tedy že vysokoškoláci často nemají praxi, tedy žádné praktické zkušenosti, a proto mají problém najít po škole zaměstnání –, se jeho ani okruhu jeho spolužáků netýkají. „Většina spolužáků si stejně jako já praxi našla. Je sice pravda, že bez praxe se zaměstnání hledá těžko, ale je to všechno o přístupu. Vždy se dá nějaká praxe sehnat, prostě to jde,“ tvrdí s jistotou Šoltész.
Získal stáž v Googlu a pak i stálé místo
Zcela z jiné strany se k zaměstnavateli snů dostal Čech Jan Keprta. Šestadvacetiletý Pražan tvrdí, že se do londýnské pobočky Googlu – který suverénně vyhrává žebříčky nejžádanějších zaměstnavatelů v Česku i ve světě, a to nejen v IT, ale například i v byznysových oborech – dostal víceméně náhodou.
„Když jsem byl v prvním ročníku magisterského studia, jel jsem na kariérní veletrh do Budapešti, který pořádal CEMS (světové sdružení manažerského vzdělávání) pro své studenty. Zapsal jsem se na workshop kreativních dovedností pro inovace, jejž pořádal právě Google,“ vzpomíná Keprta, který na pražské Vysoké škole ekonomické vystudoval v bakalářském studiu finance a pak v magisterském mezinárodním programu i obor mezinárodní management.
Na workshopu v Budapešti se za použití kreativních dovedností snažili inovovat způsob, jakým firmy nabírají své budoucí zaměstnance. „Bylo to celé vedené formou takové hry, při které jsme dokonce vyvíjeli prototyp toho procesu za použití nejrůznějších materiálů, jako například špejlí, lepidla, čtvrtky, nafukovacích balonků a dalších věcí,“ popisuje Keprta. Na konci workshopu vedoucí krátce prezentovali, jaké pracovní možnosti nabízí Google pro studenty a čerstvé absolventy. „Workshop mě natolik zaujal, že jsem se rozhodl zkusit štěstí a přihlásit se na stáž i přesto, že jsem věděl, že o práci v Googlu je velký zájem a nebude to jednoduché,“ říká Keprta.
Workshop s Googlem se odehrál na podzim a Keprtovi trvalo do Vánoc, než skutečně podal přihlášku. Jedním z důvodů bylo i to, že uchazeči o stáž v Googlu posílají jen životopis, žádný motivační dopis, ukázky práce nebo další materiály. „A tak je potřeba věnovat životopisu velkou pozornost. Mně pomohlo, že jsem v něm shrnul své dosavadní studijní a pracovní výsledky. Šlo o to, co nejlépe ukázat, jaký jsem měl ve svých předchozích rolích vliv,“ podotýká Keprta. Od doby, co podal přihlášku, až do chvíle, než ho Google poprvé kontaktoval, uplynulo několik měsíců. „Už jsem ani nedoufal, že mě vyberou, když vtom se mi ozvala recruiterka, že se v Praze otevřela role pro stážistu, která by mě mohla zajímat. Následovalo několik pohovorů po telefonu a po nich několik osobních, na které jsem tenkrát musel přicestovat do Prahy z Rotterdamu, kde jsem byl zrovna na studiích. Na konci čekala nabídka stáže v marketingovém týmu v Googlu v Praze,“ vypráví Keprta. Jeho stáž nejprve trvala šest měsíců a pak mu nabídli si ji ještě o dalšího půl roku prodloužit. Jan Keprta věděl, že by v Googlu rád pokračoval i po skončení studia, a tak si začal hledat místo, s čímž mu pomohl i jeho tehdejší manažer. „Mám rád Prahu a Česko, ale cítil jsem, že bych rád získal pracovní zkušenost také ze zahraničí,“ vzpomíná. Naskytla se příležitost v marketingovém oddělení v Londýně, konkrétně v týmu, který má na starosti aplikaci Google Play. „Nerozhodoval jsem se ani minutu. Moje současná manažerka mi dala ultimátum. Musel jsem se přestěhovat a nastoupit na současnou pozici do tří týdnů,“ popisuje. Nyní je jeho hlavní pracovní náplní řízení marketingových kampaní pro Google Play v regionu Evropy, Středního východu a Afriky.
„Google se liší od ostatních firem tím, že dává všem rovné příležitosti k tomu se uplatnit, ať jste stážista, či zaměstnanec. Od prvního dne jsem dostal na starosti projekty, ve kterých jsem byl zodpovědný za vše, od řízení rozpočtu až po komunikaci s externími partnery,“ popisuje Keprta.
Zkoumá účinné látky v Zentivě
S vysokými školami a jejich studenty spolupracuje i farmaceutická společnost Zentiva, v žebříčku třetí nejžádanější zaměstnavatel pro studenty přírodních věd. Jednou ze stážistek je i studentka čtvrtého ročníku doktorandského studia na Vysoké škole chemicko-technologické Kateřina Punčochová, která se ve své disertační práci zabývá zkoumáním rozpustnosti obtížně rozpustných účinných látek. Zentiva jí nabídla práci na poloviční úvazek, zajistila dva interní školitele, kteří se jí věnují, a dala prostor k využívání laboratoří, materiálů a veškerých potřebných přístrojů.
„Je výborné, že nejsem jen teoretikem na univerzitě. Díky stáži mám ten strašně důležitý kontakt s praxí. Moje práce tady má hmatatelné výsledky, a navíc si rozšiřuji obzory. To je pro mě asi největší benefit, který mi může Zentiva nabídnout,“ říká mladá doktorandka a ukazuje v laboratoři přístroj, na němž dělala své první testy. Zjištěné výsledky ji posunuly dalším směrem: „Když jsem sem přišla, měla jsem představu o tématu své disertační práce. Ale jak přibývalo práce, výsledků i možných cest, moje téma se posouvalo a dnes je vlastně úplně jiné.“ Aktuálně už pracuje ve třech různých laboratořích a říká, že se v Zentivě naučila samostatnosti. „Oba mí školitelé mě tu v tom od začátku tak trochu koupali, ale jsem jim za to vděčná. Touhle metodou se totiž člověk naučí úplně nejvíc. Doktorské studium vyžaduje samostatnost. Ano, když jdu špatným směrem, tak mi kolegové pomohou, ale mám tu svou vlastní iniciativu a to je nejdůležitější,“ pochvaluje si Kateřina.
Metrostav Třetí nejžádanější zaměstnavatel pro studenty technických oborů, u těchto studentů dokonce o jedno místo předstihl i Google. Nástupce stejnojmenného národního podniku, založeného v roce 1971, nyní funguje jako univerzální stavební společnost. Za dobu svého působení prodělal Metrostav proměnu od specializované firmy, jejímž hlavním úkolem byla výstavba pražského metra, ke stavební společnosti všeobecného zaměření. Dlouhodobě spolupracuje formou placené odborné praxe na svých pracovištích, spolupráci navázal například s ČVUT v Praze, VUT v Brně, VŠB v Ostravě, VŠE v Praze či ČZU tamtéž. Stážisté mívají přiděleného osobního patrona po celou dobu praxe a není výjimkou, že po skončení praxe přecházejí do trvalého pracovního poměru.
Ví te, že… průzkum švédské společnosti Universum je největší svého druhu? Každoročně se ho účastní stovky tisíc studentů z více než 2200 špičkových zemí včetně České republiky. V průzkumu je nominováno 3000 firem, akademických pracovišť po celém světě – konkrétně ze 45 které tak získávají přehled o tom, jak si u studentů stojí. Google Americká společnost sídlí v Mountain View v Silicon Valley jižně od San Franciska v Kalifornii, v areálu přezdívaném Googleplex. Od podzimu 2006 Google oficiálně zastupuje také pobočka v České republice se sídlem v Praze, která zaměstnává asi 40 lidí. Společnost je známá především díky svému internetovému vyhledávači. Mezi studenty má Google pověst inovativní firmy, jež experimentuje s moderními technologiemi a prosazuje nekonvenční způsob práce. Hodně se zaměřuje na rozvoj svých zaměstnanců a zajímá se o potenciál a osobnost kandidáta víc než o znalosti a diplom ze školy. Google v průzkumech tradičně vede žebříčky nejžádanějších zaměstnavatelů, především v IT a byznysových oborech. FOTO: HN – MARTIN SVOZÍLEK
Zentiva Firma vyrábějící generická léčiva patří do koncernu Sanofi. Jde o třetí největší generickou firmu v Evropě. V současné době působí na 50 trzích s celkovou populací více než jedné miliardy lidí. Ve střední a východní Evropě Zentiva provozuje tři velké výrobní závody, zaměstnává téměř 3000 lidí a ročně vyrobí na 440 milionů balení léčiv. Každoročně studentům nabízí možnost absolvování povinných praxí nebo brigád. Spolupracuje se studenty také na tvorbě jejich bakalářských, diplomových a rigorózních prací. Je partnerem několika (nejen) farmaceutických fakult.
Víte, že… čeští studenti si v očekávaných platech oproti loňsku méně věří? Průměrně korun méně než vloni. Plat je ale pro Čechy při výběru zaměstnavatele napříč obory očekávají roční plat 291 544 korun, což je o 2313 považují platové ohodnocení za druhou nejvýznamnější otázku. méně významným kritériem. Oproti tomu Ukrajinci nebo Poláci
Potíž s praxí? V Googlu či v Metrostavu nikoliv
10. 11. 2015
zdroj: Hospodářské noviny Příloha - Pro Byznys - reportáž Zuzana Keményová, Kristina K. Blümelová
Napsali o nás