Metrostav logo
Menu
Centrála společnostiKoželužská 2450/4, Praha 8

Parní krasavice byly znovu užitečné

10. 11. 2015
zdroj: Mladá fronta DNES Kraj Plzeňský Petr Ježek
Napsali o nás
Staré lokomotivy posloužily jako zátěž při testech nových mostů na železničním koridoru PLZEŇ Tři nově vybudované mosty na železničním koridoru mezi centrem Plzně a vrchem Chlum včera prošly velkou zatěžkávací zkouškou. Technici měřili průhyb konstrukcí, když na nich pomalu přejíždějí nebo stojí těžké parní lokomotivy. Mosty se pod mnohatunovými černými kolosy prohýbaly tak, jak spočítali projektanti. V sobotu už budou moci vyjet na nově vybudovanou kolej první vlaky. „Zprovoznění další koleje mezi Plzní a Chrástem je pro nás výhodné, protože budeme moci jezdit už po obou kolejích. I když výluka skončí, vlaky budou jezdit nadále podle současného jízdního řádu, k žádné změně nedojde,“ vysvětlil šéf plzeňského ČD centra Vladimír Kostelný. Pokud od soboty nabere některý z vlaků zpoždění, nebude to mít takový dopad na další spoje. Zatímco ještě dnes, kdy se mezi Plzní a Chrástem jezdí jen po jediné koleji, musí vlak čekat, až ten protijedoucí vjede do nádraží z jednokolejky, a teprve pak ho pustí na trať, od soboty už bude celý úsek průjezdný po obou kolejích. A otevřené bude i nové nástupiště v železniční zastávce Plzeň-Doubravka. Tam včera stavbaři dláždili plochu a dosazovali poslední panely do protihlukové stěny podél nové koleje. Podívaná přitáhla diváky Hlavní divadlo s parními lokomotivami začalo včera před osmou hodinou ráno. Na nový most přes řeku Úslavu nasupěly dvě černé parní lokomotivy. Jedna přijela z Českých Budějovic, druhá je domácí plzeňská. Oba stroje si na novém mostě fotografovaly a natáčely desítky lidí. Hlavní slovo ale měli technici, kteří přesnými přístroji měřili pohyby mostních konstrukcí. Proč se na zátěžové testy používají historické parní lokomotivy ze 40. a 50. let minulého století, když po nich budou svištět třeba i pendolina? Specialista na mosty a železniční stavby z Metrostavu Tomáš Wangler to vysvětluje zatížením, které vyvolají. „Zjednodušeně řečeno - mají hodně náprav v pravidelných rozestupech. Na každé nápravě použitých parních lokomotiv je kolem 17 tun. Tím, že náprav je na nich hodně za sebou, se to blíží teoretickému zatížení, na které mosty počítají projektanti. Moderní lokomotivy mají i 22,5 tuny na nápravu, ale na vozidle jsou jen čtyři. Projektanti mosty navrhují na nápravové tlaky kolem 30 tun,“ vysvětlil Tomáš Wangler. Po sérii měření nad řekou Úslavou se parní lokomotivy přesunuly až téměř k Chlumu na most přes Potoční ulici. Jako poslední podstupoval testy most nad frekventovanou Mohylovou ulicí. Při přestavbě klasické železniční trati mezi plzeňským hlavním nádražím a budoucím odbočením do železničního tunelu pod vrchem Chlum se projektanti a stavbaři museli vyrovnat se záludnostmi, které v tomto úseku zůstaly po původních stavitelích. Trať z Plzně na Prahu byla původně stavěná jako jednokolejná. Později ale provoz zesílil tak, že ji museli rozšířit na dvojkolejnou. Tomuhle dostavování se samozřejmě nevyhnuly ani mosty. „Původní kolej je z roku 1884, o druhou kolej byla trať rozšířená v roce 1925. Právě to je kolej, která teď podstoupila přestavbu. Spára mezi oběma původními mosty byla postavena tak nešikovně, že jsme museli odříznout i část původního mostu, aby se tam dala usadit nová konstrukce. Ty nejlepší kameny byly na stranách, výplň je z mnohem horší kvality zdiva. Proto jsme museli složitě dělat v několika etapách různé kotvy, svlaky nebo betonové límce, abychom zachovali provoz na původním mostě, a vedle něj mohli budovat nový. Většinu prací jsme dělali za provozu, byly tu jen tři asi čtyřhodinové noční výluky,“ vysvětlil u mostu přes Mohylovou ulici Tomáš Wangler. Na jaře totéž na druhé koleji Až v sobotu pojede po nově dokončené koleji vlak od Plzně na Prahu, cestující se musí připravit na mírné zhoupnutí na konci přestavěného úseku u Chlumu. Kolej tam už mírně zahýbá k budoucímu tunelu, ale pak se dalším obloukem vrací zpátky na tu původní. Marek Illiaš ze Správy železniční dopravní cesty řekl, že na jaře příštího roku začne mezi Plzní a Chrástem další velká výluka. „Dojde na rekonstrukci druhé traťové koleje včetně mostů ve stejném úseku. Výluky začnou 1. března, předpokládané ukončení je 16. května 2016,“ uvedl Illiaš.

© 2021 Metrostav - Jakýkoliv obsah této stránky není možné šířit bez souhlasu společnosti Metrostav a.s. | Metrostav a.s. je řídicí společností koncernu Skupina Metrostav