Vedení hlavního města se pomalu ale jistě odhodlává k dokončení stále chybějící třetiny Městského okruhu. Bezmála devítikilometrový úsek propojující Bulovku, Balabenku a ústící na Štěrboholské spojce má vést zhruba z poloviny pod zemí a jeho předpokládaná cena se podle předběžných kalkulací bude pohybovat mezi 35 a 40 miliardami korun.
"
Jinými slovy, situace nazrává k zahájení stavby takzvané Blanky II. Tu minulí radní, pod tlakem některých občanských iniciativ, zavrhli a plánovali nahradit Průmyslovým polookruhem po Kbelské a Průmyslové. Konkrétně zahloubením ulice V Holešovičkách a sérií mimoúrovňových křižovatek právě na zmíněných ulicích.
Jenže schválená studie dopadů na životní prostředí (EIA) doporučuje vést chybějící úsek Městského okruhu z podstatné části tunelem. Připomíná to Pavel Šourek ze společnosti Satra, která připravuje projekt dokončení okruhu.
Jenže problémem může být financování, protože souběžně Praha připravuje trasu metra D do Písnice. Ta má stát více než 30 miliard korun. Navíc prý podle zákona nebude možné otevřít východní část Městského okruhu dříve, než se definitivně dokončí také dálniční okruh kolem Prahy. A to zřejmě nebude před rokem 2030.
Opět na pořadu dne: Blanka II
Minimálně zpola zahloubená varianta dokončení Městského okruhu mezi Bulovkou a Štěrboholskou spojkou, tedy takzvaná Blanka II, je opět na pořadu dne. Alespoň teoreticky.
Náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek z ČSSD nastínil, že po nedávném otevření tunelového komplexu Blanka je na řadě právě dostavba chybějící východní části, která představuje třetinu Městského okruhu.
„Musíme se co nejrychleji přiblížit dobudování. Blanka nesmí zůstat sirotkem," zmínil Dolínek. Dalšími horkými prioritami jsou pak podle něj asi jeden a půl kilometru dlouhá Libeňská spojka a také Radlická radiála. Připustil ale zároveň, že očekává běh na dlouhou trať.
Stavba za 40 miliard korun
Podle Pavla Šourka ze společnosti Satra, která připravuje projekt dokončení Městského okruhu, existuje sice poměrně zásadní doporučení, aby východní část byla do značné míry zahloubena v tunelu. To je podepřeno ve studii dopadů stavby na životní prostředí. Ovšem takzvaná Blanka II by měla podle předběžných kalkulací stát přibližně 40 miliard korun.
Praha je momentálně finančně vyčerpána stavbou tunelového komplexu Blanka, který i s napojením na Strahovský tunel vyšel na 43 miliard korun a navíc se chystá ražba trasy metra D do Písnice za více než 30 miliard korun.
Dalším zádrhelem je prý také zanedbaná příprava. „Minulé vedení města nezanechalo žádnou připravenou stavbu. Zdědili jsme pouze stavební povolení na rekonstrukci Libeňského mostu," upozornil Dolínek.
Existuje příliš mnoho proti
Pro řidiče, respektive pro všechny obyvatele metropole, není povzbudivá ani další informace od dopravní iniciativy Auto*Mat. „Chce-li Praha dodržet všechny zákonné podmínky, nesmí Blanku II zprovoznit dříve, než bude dokončen celý silniční okruh kolem Prahy. Bez obcházení zákona nemůže být Blanka II v provozu dříve, než kolem roku 2030," ohlásila iniciativa a zároveň nešetřila opětovnou kritikou záměru.
„Bude to nesmyslně drahá a neúčelná stavba. Její výstavbou je zdůvodňováno, že teprve potom bude možné dopravně zklidnit centrum. Bude-li ale centrum zklidněno, cílová doprava do něj poklesne natolik, že takto kapacitní okruh už nebude potřeba," uvažují dopravní experti z Auto*Matu.
Sporný je podle nich také způsob, jakým byl v řízení EIA vypočten pozitivní vliv Blanky II na životní prostředí. „V řízení EIA se tvrdí, že nebude-li Blanka II zprovozněna, vzroste na ulici Jana Želivského či Úvalské provoz na 50 až 60 tisíc vozidel za den. To je však naprostý nesmysl, protože tolik aut se tam prostě nevejde," konstatovali dále.
Varianta 'úsporného duálu'
Praha by podle nich už nyní měla efektivněji využít kapacitní obchvat centra v podobě Mrázovky, Strahovského tunelu a Blanky, a to především k urychlenému zklidnění centra.
„Blanka II ve vzdálených Malešicích neřeší ani auta jezdící z Karlína na Smíchov kolem Rudolfina, ani auta stojící ve stále horších kolonách na Strakonické. Žádné město nevyřešilo své dopravní problémy jen tím, že přidávalo nové komunikace pro auta," stojí v prohlášení dopravní iniciativy. Ta už prý náměstkovi Dolínkovi představila variantu takzvaného „úsporného duálu", který by prý mohl nahradit stavbu za desítky miliard.
Tato varianta má rozvádět dopravní zátěž východní sekce Městského okruhu na dvě komunikace. Konkrétně stávající stopu Městského okruhu a Průmyslovou ulici, což údajně umožní jejich úspornější dimenzování. Doplňkem k „úspornému duálu", který může korespondovat i s připravovaným konceptem Metropolitního územního plánu, se má stát zavedení mýta při vjezdu do centra.
Přístup k dokončení okruhu
Vzhledem k aktuální politické situaci na pražském magistrátu je možné očekávat i poměrně zásadní změny v přístupu k dokončení Městského okruhu. Například Trojkoalice, která nyní intenzivně vyjednává o nové podobě magistrátní koalice s TOP 09 a ODS už dříve odmítla variantu Blanky II. Podobně jako někdejší rada TOP 09.
„Představa, že bychom pokračovali budováním dalších kapacitních tunelů je pro nás jen těžko představitelná," poznamenala už v září zastupitelka hlavního města za Trojkoalici Petra Kolínská (SZ).
Kdy vjedou auta do Blanky II? Nejdříve tak asi v roce 2030
6. 12. 2015
zdroj: denik.cz Praha
Napsali o nás