Dostavba městského okruhu je v nedohlednu. Pozornost magistrátu se proto zaměřila na projekt Radlické radiály. Ta by měla ulevit jižní části města, která trpí náporem aut z Blanky.
PRAHA Stavba tunelového komplexu Blanka za 43 miliard korun skončila. Výstavba metra linky D je v nedohlednu a stejně tak dostavba městského okruhu. Pro stavbaře však svitla naděje. Město se chystá investovat podle dosavadních odhadů 14 miliard korun do výstavby Radlické radiály, která propojí městský okruh v oblasti Zlíchova s vnějším okruhem na západě metropole. Bude 5,5 kilometru dlouhá, z toho zhruba polovina trasy povede pod zemí. Podle odborníků by stavba měla výrazně zlepšit problematickou dopravu na jihu města.
„Dokončení Radlické radiály pomůže komplikované situaci, která nastala po zprovoznění Blanky na Strakonické ulici,“ řekl MF DNES proděkan Dopravní fakulty pro rozvoj a výstavbu ČVUT Petr Moos.
Projekt naopak kritizuje iniciativa Auto*Mat. „Město by mělo dříve dokončit městský okruh, aby mohlo přistoupit k opatřením, jako je zavedení mýta,“ říká za iniciativu Vratislav Filler.
Vedení metropole aktuálně dokončuje návrh na vydání územního rozhodnutí. Dokumentaci magistrát již jednou přepracovával kvůli připomínkám veřejnosti. Nové požadavky měly také radnice Prahy 5 a 13, kterých se výstavba klíčové pražské radiály přímo týká.
„Pro nás je důležité, aby součástí radiály byly prvky, které minimalizují hluk a znečištění ovzduší. To se týká především úseku v Jinonicích. Chceme, aby Radlická radiála prostředí zlepšila, aby to nebylo naopak,“ vysvětluje radní Prahy 5 pro oblast dopravy Petr Hnyk (SZ). Podle něj by mohla být v průběhu příštího roku dokončena finální podoba projektu. Následovaly by připomínky městských částí a veřejnosti. Pokud by schvalovací proces probíhal bez větších komplikací, stavba by mohla odstartovat v roce 2018. Nicméně na Zlíchově, kde by mělo vzniknout vyústění jednoho z tunelů Radlické radiály, se už nyní na přípravách stavby pracuje.
Konkrétně tam geologové provádějí průzkum podloží. To by totiž mohlo být v této lokalitě problematické. V 80. letech, když dělníci budovali u nedalekého Zlíchovského lihovaru kanalizaci, museli se potýkat se závaly půdy. Aby magistrát předešel případným komplikacím, tento týden radní rozhodli rozšířit stávající geologický průzkum. K nynější 700 metrů dlouhé štole tak přibude ještě jedna s délkou 180 metrů. Ta umožní další vrtné práce a měření. Pro město se tím projekt prodraží asi o 10 milionů korun.
Před mostem už je plno
Ne zrovna ideální situace v podzemí však není jedinou překážkou, která může zkomplikovat výstavbu Radlické radiály. „Před dokončením této dopravní stavby je třeba upravit předpolí Barrandovského mostu, a to v úseku od Zlíchovského tunelu. To je naprosto zásadní,“ říká Hnyk.
Na místě, kde řidiči přejíždějí ze Strakonické ulice do Zlíchovského tunelu a dále pokračují Mrázovkou směrem do Dejvic, se po zprovoznění Blanky tvoří pravidelně kolony. Nejen radnice Prahy 5 má obavy, že by se po zprovoznění radiály mohla zdejší doprava ještě zhoršit. S magistrátem proto městská část jedná o přestavbě úseku, která by zvýšila kapacitu ulic.
Celkově by však měla spojnice vnitřního a vnějšího okruhu Praze od dopravy spíše ulevit. Podle expertů by mělo ubýt aut především v Plzeňské, Duškově, Bucharově, Radlické, Jinonické, Řeporyjské, Karlštejnské, Peroutkově, dále v ulicích K Barrandovu či například Vrchlického. Uvolnit by se však měla i samotná Strakonická v úseku mezi Zbraslaví a Smíchovem. Řidiči by totiž nově mohli na Zbraslavi odbočit na Pražský okruh a po něm jet až k Třebonicím, kde by se napojili na Radlickou radiálu. Po ní by dojeli na Smíchov. Tato objízdná trasa by byla sice delší, v případě kolon na Strakonické by však řidičům ušetřila čas.
Kdy bude Radlická radiála dokončena a vjedou na ni poprvé auta, v současné době nedokáže nikdo odhadnout. Jisté je, že to nebude před rokem 2020. Do této doby pravděpodobně ani nezačne dostavba vnitřního a vnějšího okruhu kolem metropole.
Po Blance přijde na řadu Radlická radiála
9. 12. 2015
zdroj: Mladá fronta DNES Praha Adam Váchal
Napsali o nás