Tatrovky na most! Vpřed!

  • 21. 08. 2014 | zdroj: Mladá fronta DNES, Adam Váchal
  • Zpráva

Na Trojském mostě odstartovaly zatěžkávací zkoušky. Pro Pražany se most otevře ve chvíli, kdy město za stavbu zaplatí

Sotva se včera večer začalo stmívat, nad Vltavou se vůbec poprvé rozsvítilo osvětlení nového Trojského mostu. Na něj potom najely tramvaje a také nákladní vozy, které po mostě projížděly až do pozdních hodin.
Skoro to vypadalo, že už se most otevřel a řidiči si po něm mohli zkrátit cestu z Holešovic do Troji.
Ve skutečnosti byla přístupová cesta k Trojskému mostu dál uzavřena, tramvaje projížděly bez cestujících a jediným nákladem kamionů byly kameny.
„Zahájili jsme zatěžkávací zkoušky,“ vysvětlil včerejší dopravní premiéru na mostě mluvčí společnosti Metrostav František Polák.
Trojský most je prakticky dokončen a zbývají na něm jen drobné dodělávky. Aby mohla stavební firma městu nové přemostění Vltavy předat ke 30. září, jak se zavázala, vpustila včera na dokončené koleje čtyři tramvaje ForCity a 24 plně naložených nákladních vozů.
Testování, které včera odstartovalo, potrvá do soboty. Po mostě se bude jezdit ve dne i v noci.
„Přes den máme naplánovány takzvané dynamické zkoušky, na noc statické,“ přiblížil testování technik Metrostavu Robert Brož.
Rozdíl je v tom, že po setmění budou po mostě projíždět vozy naložené kamením, aby na stavbu vyvinuly co největší zátěž svou vahou. To přes den nebude náklad zapotřebí, těžká vozidla se budou po vozovce prohánět různou rychlostí, součástí zkoušek bude například i prudké brzdění.

Skutečná premiéra bude v říjnu

Technici věří, že zkoušky dopadnou dobře, a vedení Prahy zase očekává, že se mu most podaří otevřít jen pár dní poté, co převezme stavbu od Metrostavu.
„Předpokládáme, že most uvedeme do provozu 6. října pro tramvaje i automobily,“ říkal včera novinářům náměstek primátora pro infrastrukturu Jiří Nouza (TOP 09).
Jistotu však město nemá. Aby od firmy mohlo stavbu převzít, musí za ni nejprve zaplatit. Zatím přitom není jasné, kolik bude projekt stát. O konečné ceně rozhodují arbitři. „Věříme, že arbitráž skončí v září,“ nechal se slyšet Nouza.
Magistrát s Metrostavem nechtějí možnou cenu komentovat. Na počátku se mluvilo o 400 milionech, poté byl projekt přepracován a odhad se zastavil na částce 1,3 miliardy korun.
V říjnu se měl původně otevřít také tunel Blanka. Město je však ve skluzu s technickou částí tunelu, a tak se v poslední době hovoří o dubnu 2015.

***

262 metrů je dlouhý Trojský most, který spojí ulici Partyzánskou a Povltavskou. Ve středu 36 metrů širokého pásu vede tramvajová trať, v obou směrech jsou dva jízdní pruhy a také chodníky.