Metrostav logo
Menu
Centrála společnostiKoželužská 2450/4, Praha 8

Půl roku Blanky. Nehody i muž se psem

25. 4. 2016
zdroj: Lidové noviny Domov MICHAL PAVEC
Napsali o nás
Za prvních sedm měsíců provozu projelo třemi tunely, které tvoří dopravní komplex Blanka, 16,5 milionu aut. Mimo tohoto souhrnného čísla ale dlouho očekávaná stavba přinesla mnoho dalších zajímavých statistik a kuriózních situací. PRAHA Tunelový komplex Blanka má za sebou prvních sedm měsíců provozu. Každý den tudy projede v průměru 62 tisíc aut. Některým však cestu narušily nečekané události. Velkou nepříjemnost představuje například omezení dopravy způsobené poruchou vozidla. Mezi 19. zářím loňského roku, tedy dnem, kdy byl tunel otevřen, a 18. dubnem se to stalo už ve 173 případech. Politici si navzdory nepříjemnostem pochvalují, že se nepojízdná auta daří relativně rychle odstranit, aniž došlo k závažnému dopravnímu kolapsu. „U odstranění porouchaných aut se nebavíme o hodinách ani půlhodinách, ale desítkách minut, kdy je auto naloženo a odvezeno,“ popisuje náměstek pražské primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). Není porucha jako porucha Suchá čísla se mísí s kuriózně znějícími případy, které se v nejdelším městském tunelu Evropy (celková délka je 5502 metrů) skutečně odehrály. Například 19. listopadu loňského roku v tunelu zastavilo jedno z projíždějících aut. „Řidič zjistil, že mu v tunelu nefunguje navigace, a telefonoval do firmy o radu,“ popisují magistrátní záznamy nebezpečné chování jednoho z řidičů. Statistika popisuje také překročení povolené rychlosti. Povolenou sedmdesátku zde každý měsíc překročí v průměru 2400 vozidel, tedy více než tři řidiči za hodinu. Do nebezpečí se dostaly několik dnů před Vánocemi také dvě chodkyně, které z těžko pochopitelných důvodů vjely do prostoru Brusnického tunelu s kočárky (jedna ze tří částí Blanky tvořené ještě Bubenečským a Dejvickým tunelem). V prvních týdnech od spuštění provozu stavby za 37 miliard korun se zase do jejích útrob vydávali nejrůznější zvědavci či amatérští fotografové, kteří se nerozpakovali riskovat zdraví ani pokutu za přestupek. „Mezi 4. a 8. listopadem jsme měli v Blance čtyři chodce. Od jejího otevření 19. září se tam objevují skoro každý den. Lidé z nejrůznějších důvodů vnikají do Blanky hlavně v oblasti křižovatky Prašný most v Praze 6,“ popsal již na podzim vrchní komisař z pražské dopravní policie František Brtek. Na začátku listopadu policisté dokonce hledali v tunelu starého pána, který pod zemí venčil svého psa. Právě kvůli takovým případům úřady rozhodly vztyčit na nejproblematičtějších místech dopravní značky zákaz vstupu chodců. Liška, zajíc, lasička Dispečeři se museli vypořádat také s tvory, na něž žádné značky neplatí. Z úředních záznamů vyplývá, že například do Bubenečského tunelu zbloudil zajíc, liška nebo lasička. Patrně nejnebezpečnějších kousků se dopustili ti řidiči, kteří najeli do některého z tubusů Blanky chybně a svůj přehmat se rozhodli vyřešit riskantním otočením do protisměru. Ke konci loňského roku šlo o prohřešek opakující se v podstatě denně. „Když se díváte na záznamy, řidiči neváhají. Že by zastavili a rozhlédli se? Kdepak. Rovnou se po špatném najetí otáčejí. Nevím ale, zda si uvědomují, jaký postih je čeká. Jde o přestupek na rychlostní komunikaci za sedm bodů s pokutou od pěti do deseti tisíc korun. Řidiči musí podstoupit také správní řízení, v němž mohou dostat zákaz řízení na šest měsíců až rok,“ varoval policejní komisař Brtek. Problémem byla také skutečnost, že takového řidiče nebylo snadné zadržet, pokud nejel tunelem dostatečně dlouhou dobu. Bezpečností kamery totiž nedokážou zachytit poznávací značku, a proto většina šoférů odjela bez toho, aniž je policisté dostihli. Počet takových případů časem výrazně ubyl. „Disciplína řidičů je poměrně velká, tak jako v ostatních tunelech, a to je velmi potěšující. To, že se tam několikrát měsíčně jede v protisměru, to se stává,“ prohlásil omluvně náměstek Dolínek. Blanka 19. 9. 2015 – 18. 4. 2016 * Počet vozidel: 16,5 milionu * První milion vozidel: 3. 10. 2015 * Prvních 10 milionů vozidel: 28. 1. 2016 * Maximální denní intenzita: 76,2 tisíce (Brusnický tunel, 19. 2. 2016) * Minimální intenzita: 21 tisíc (Bubenečský tunel, 1. 1. 2016) * Nehody se zraněním: 3 * Zastavení vozidel pro poruchu: 173 * Překročení povolené rychlosti: 2400/měsíc Zdroj: Magistrát hl. města Prahy

© 2021 Metrostav - Jakýkoliv obsah této stránky není možné šířit bez souhlasu společnosti Metrostav a.s. | Metrostav a.s. je řídicí společností koncernu Skupina Metrostav