Metrostav logo
Menu
Centrála společnostiKoželužská 2450/4, Praha 8

Češi stavějí metro ve Finsku

9. 5. 2017
zdroj: E15 Byznys Jan Šindelář
Napsali o nás

Čtyři desítky českých tunelářů se ve finském Espoo hluboko pod povrchem rvou se skandinávskou žulou.

Navrtat a odstřelit. Tak jednoduše tuneláři české firmy Metrostav budují metro, které má už v roce 2018 spojit finská města Helsinky a Espoo.
Metoda zvaná Drill & Blast je pro Skandinávii příznačná, díky kvalitní žule odpadají složité výztuhy a obklady.
Na rozdíl třeba od tunelů Blanka a Ejpovice, kde si s jílovitým a břidlicovým podložím musel poradit razicí štít a silný beton. Finové jdou čistě po účelu, a proto nechávají tunelům i stanicím téměř jeskynní ráz s hrubou skálou a minimální vrstvou stříkaného betonu.
„Díky geologii je tato metoda ražby velmi levná,“ uvedl náměstek šéfa Metrostavu Jan Kvaš. I tak vyjde 21 podzemních kilometrů se třinácti stanicemi a depem na zhruba padesát miliard korun.
Na rozdíl od Čechů se Finové musejí obejít bez unijních dotací. Necelou třetinou přispěje vláda, o zbytek se podělí obě města, z čehož většina připadá na menší dvojče. Projekt totiž prodlužuje jedinou helsinskou linku do Espoo.
„Je to největší investice města vůbec. Je zaměřena hlavně na růst a přilákání nového byznysu,“ uvedla mluvčí projektu Länsimetro (Západní metro) Satu Linkolová. Metrostav právě buduje zhruba tři kilometry tunelů a stanici Espoonlahti. Na zakázce spolupracuje s finským partnerem Destia, na českou firmu připadá zhruba miliarda korun. V akci je čtyřicítka českých a slovenských razičů. Ti se podíleli i na stavbě některých předchozích úseků Länsimetra. Pro Metrostav je to desátý projekt v severských zemích.

© 2021 Metrostav - Jakýkoliv obsah této stránky není možné šířit bez souhlasu společnosti Metrostav a.s. | Metrostav a.s. je řídicí společností koncernu Skupina Metrostav