Náklady na největší železniční stavbu současnosti se zřejmě vyšplhají až o třetinu. Stavba překvapila stavbaře geologickým složením. Už nyní je proto jisté, že bude stát nejméně o pětinu více, než kolik činila cena vzešlá z tendru.
Stavební firma Metrostav v soutěži zvítězila s nabídkou 3,97 miliardy, když předpokládaná cena činila 7,5 miliardy. Správa železniční dopravní cesty jako investor už s Metrostavem uzavřela jedenáct dodatků na vícepráce za dalších 800 milionů korun. Zvýšení přičítá vedle nečekané geologie i zdlouhavému archeologickému průzkumu.
Podle SŽDC jde o faktory, se kterými se nedalo počítat dopředu. Nárůst nákladů přitom nemusí u nynějších dvaceti procent skončit. „Předpokládám, že až se sečtou vícenáklady, které nás ještě čekají, tak se dostaneme maximálně na třicetiprocentní hranici, která je daná zákonem,“ řekl správce stavby Milan Majer.
Tím by cena stavby vzrostla o 1,2 miliardy. Přes tuto hranici, kterou určoval zákon o veřejných zakázkách v době vypsání tendru, nelze podle správy železnic jít, aniž by se znovu soutěžilo. Šéf Metrostavu Pavel Pilát ale nabízí jiný výklad. Podle něj platí nynější padesátiprocentní mez, kterou přinesla novela zákona.
Je tak možné, že mezi železničáři a stavební firmou nastanou tahanice o výklad, kolik lze bez soutěže zaplatit za práce navíc. „Mě to zvýšení ceny nyní netrápí, na druhé straně by bylo dobré při soutěžích trochu pečlivěji zvažovat, kolik mají být vícepráce,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.
Metrostav zvítězil v soutěži i díky tomu, že na rozdíl od ostatních navrhl zbudovat tunel pomocí razicího štítu. To u antimonopolního úřadu neúspěšně napadla Skanska, která se v tendru s cenou 4,75 miliardy dostala na druhé místo. Podle Skansky varianta Metrostavu nesplňovala podmínky zadání. Úřad ale námitky zamítl. Podle správy železnic by podobné problémy bylo třeba řešit také v případě užití jiné metody. „Ostatní by se také dostali minimálně na tu miliardu a výše. Byly by problémy a byly by obrovské,“ doplnil Majer.
Ministerstvo chce tunel do Berouna
Ministr dopravy Dan Ťok při včerejší kontrole stavby tunelů Ejpovice sdělil, že na stejné trati bude chtít prosadit ještě mnohem větší a nákladnější stavbu. Jde o tunel Praha–Beroun, o kterém se v tuzemsku diskutuje řadu let. „Údolím Berounky nebude možné jezdit dlouho. Pokud máme ambici jezdit rychle, tak se bez tohoto tunelu neobejdeme,“ řekl Ťok. Podle zastavených plánů z minulých let by tunel měřil 25 kilometrů a stál kolem třiceti miliard korun.
Železniční velestavba tunel Ejpovice se prodražuje
2. 5. 2017
zdroj: e15.cz Doprava a logistika
Napsali o násStát bude muset v případě ejpovických tunelů na koridoru Rokycany–Plzeň sáhnout výrazně hlouběji do kapsy.