Rok jezdíme Blankou
PRAHA – Tunelový komplex Blanka slaví rok. Každý měsíc provozu stojí 20 milionů korun, ročně ho projelo 30 milionů aut, magistrát si ho nemůže vynachválit, Praha 6 ho kvůli zácpám proklíná. Co nám tunel za rok existence přinesl? ?
Co byste o ní měli vědět
Méně aut v centru
Otevření Blanky nalákalo řidiče a snížilo počet vozidel vjíždějích do širšího centra Prahy asi o 13 000 za den.
Miliony projíždějících
Po otevření tunelového komplexu naskakovaly počty projíždějících vozidel bleskovou rychlostí:
3. 10. 2015 – milion vozidel 28. 1. 2016 – 10 milionů vozidel 25. 5. 2016 – 20 milionů vozidel
Průjezdná Veletržní, kolony v Dejvicích
Nejvýrazněji se snížil provoz v ulicí Milady Horákové, Veletržní, Chotkova, na nábřeží Kapitána Jaroše, v Argentinské, na průjezdu Malou Stranou, na Hlávkově mostě a ve Wilsonově u Hlavního nádraží. Někde naopak došlo k nárůstu provozu. Problémy jsou zejména na Praze 6 v Patočkově ulici a v okolí Vítězného náměstí. Doprava zhoustla rovněž na Strakonické.
80 000 vozidel denně
Původně se očekávalo, že Blankou bude projíždět denně 70 tisíc vozů, realita ale předčila představy o 10 tisíc vozidel.
Nehody se jí vyhýbají
Počet nehod a poruch se v Blance pohybuje na úrovni menší než jedno promile k počtu více než 30 milionů aut, která tunel projela. A přesná čísla?
62 – celkový počet dopravních
nehod 4 – nehody se zraněním 333 – zastavení vozidla pro poruchu53 – řidičům v tunelu došel benzin
Rychlost porušuje málokdo
Maximální povolenou rychlost v tunelu 70 km/h měsíčně překročí asi 2400 řidičů.
Tunel si oblíbila i zvířata
Blankou si zkracují cestu nejen řidiči, ale i některá zvířata.
Mezi nejčastější patří zajíc, liška a lasička.
Na procházku do Blanky
Loni 21. prosince vstoupily do Brusnického tunelu dvě chodkyně s kočárkem. Evidováno bylo celkem 270 případů vstupu chodců do tunelu, zejména v prostoru u ramp na Letné a Prašném mostě.
Méně projetého benzinu
7 200 litrů – tolik pohonných hmot pomohly tunely uspořit 15,1 tuny – o tolik se snížily emise CO2 Milion korun se denně ušetří díky úsporám za benzin, čas, snížení nehodovosti a snížení imisí.
Ušetří za rok 44 hodin
Každý, kdo tunel používá dvakrát denně, ušetří za rok při přepravě až 44 hodin. Dohromady tak řidiči po roce provozu ušetřili nejméně 290 let času.
Nejdelší v Evropě
Tunelový komplex Blanka je součást Městského okruhu v Praze. Tvoří jej na sebe navazující
Brusnický tunel, Dejvický tunel a Bubenečský tunel, jejichž celková délka je 5502 metrů. To z Blanky činí nejdelší silniční tunel v ČR a nejdelší městský tunel v Evropě.
Nejdražší projekt v Praze
Předpokládaná cena Blanky byla 17,2 miliardy korun za stavební část. Magistrát za ni nakonec zaplatil neuvěřitelných 43 miliard. Měla být hotova už v roce 2011, termín dokončení se několikrát prodloužil. Nakonec byla otevřena loni 19. září.
Je to největší a nejdražší projekt v dějinách Prahy.
Už nám ušetřila 290 let času
16. 9. 2016
zdroj: Blesk Praha Jan Klepárník
Napsali o nás