Někomu pomohla, někomu ne. Město hodnotí rok provozu tunelu Blanka.
Zatímco město vypočítává úspěchy z ročního provozu v podzemí, na povrchu mají Pražané a radnice z tunelu rozporuplné pocity.
Blanka způsobila problémy zejména u výjezdu na Prašném mostě a na Vítězném náměstí v Praze 6. Radnice si na zhoršenou dopravní situaci stěžuje řadu měsíců. „Nám Blanka nepomohla,“ potvrzuje starosta Prahy 6 Ondřej Kolář. Vedení radnice dokonce vyzvalo magistrát ke splnění několika opatření, mimo jiné k uzavření výjezdu z tunelu na Prašném mostě. Potíže s počtem aut má Praha 6 také v Patočkově. Celou situaci kolem Vítězného náměstí navíc komplikuje oprava Korunovační.
Nárůst počtu vozů postihl také ulici V Holešovičkách na Praze 8, kde jezdí po otevření tunelu o 16 tisíc aut denně více. Radnice proto požaduje, aby byla ulice zahloubena, nebo vedla tunelem.
Opačná je situace v Praze 7. Provoz klesl v ulici Milady Horákové, Argentinské, Veletržní, na nábřeží Kapitána Jaroše a ulevilo se i provozu na magistrále. Řidiči také častěji využívají tunel Mrázovka a Strahovský tunel, které na Blanku bezprostředně navazují. „Tunelový komplex Blanka lze po roce zkušebního provozu jednoznačně označit za úspěšný. Celý komplex až na drobné výjimky funguje po technické i bezpečnostní stránce výborně, zájem řidičů je velký, stejně jako jejich spokojenost,“ řekl náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek. Město muselo po otevření udělat i několik nečekaných opatření, třeba všude rozmístit značky zákaz vstupu chodců. Do tunelu se totiž ve třech stovkách případů někdo pokoušel vejít. Mezi chodci nechyběla ani žena s kočárkem.
Náklady na kontroverzní stavbu byly 43 miliard korun a drahý je i její běžný provoz. Ten vyjde Prahu měsíčně asi na 20 milionů korun. Blanka byla otevřena loni 19. září a nejvíc aut tudy projelo 12. července - 94,5 tisíce.
Rok Blanky v číslech Odborníci spočítali rozdíly na trase mezi Prahou 8 a Prahou 5 před otevřením tunelového komplexu a po roce zkušebního provozu. * Řidiči po roce provozu ušetřili díky kratší jízdě nejméně 290 let času a tunely pomohly denně uspořit až 7 200 litrů pohonných hmot. * Využívání tunelu má pozitivní vliv i na životní prostředí. Až o 15 % klesly imise NO2 v ulici V Holešovičkách. Celková úspora imisí NOX oproti stavu před zprovozněním činí za rok 7,24 tun, v případě CO je to 15,1 tun. * V tunelu se za rok staly jen 4 nehody se zraněním. Nejkurioznější nehodou bylo, když v tunelu zastavil muž a volal výrobci navigace, že mu přestala fungovat. * Tunelem si pokusila zkrátit cestu i řada zvířat - kamery zachytily zajíce, lišku nebo lasičku.
Co bude dál Tunel Blanka je sirotek, a dokud nebude dokončen Městský okruh a Pražský okruh, nebude podle magistrátu komplex fungovat tak jak má. * Plány na pokračování Městského okruhu se drží v minulosti schválené linie, pokračováním Blanky by měl být opět tunelový komplex vedoucí po ose Povltavská -Spojovací - Malešice. * Město připravuje postupné kroky k výběru projektantů pokračování Městského okruhu. * Do konce října bude hotov aktuální model pražské dopravy. Ten poslouží pro aktualizaci platných stanovisek EIA pro příslušné zbývající části Městského okruhu. * Na tunel navazují i dvě radiály. Zatímco o potřebě Břevnovské se vedou stále diskuse, na místě Radlické radiály už probíhá geologický průzkum.
Citát Tunelem Blanka projelo za rok 30 milionů aut. Ta by jinak projela metropolí po povrchu.
30 milionů aut pod zemí
18. 9. 2016
zdroj: Metro Praha ROBERT OPPELT
Napsali o nás