Dřina a jedinečný výsledek. Když stavbaři prorazili 18. října 1976 tunel do budoucí stanice metra Staroměstská, měli za sebou konec nejisté operace. Vybudovali totiž první tunel pod Vltavou!
Výstavba trasy A začala v roce 1973 z Dejvické směrem na Náměstí Míru. V cestě ale stála výzva: řeka Vltava a Staré Město, pod nimiž nebylo možné tunel trhat výbušninami.
„Použil se tak prototyp mechanického razicího štítu – předchůdce strojů, které nedávno vyrazily nové stanice metra A,“ líčil mluvčí Metrostavu Vojtěch Kostiha. Projekt montáže mašiny TŠčB-3 speciálně pro podloží v Praze začal v září 1974, o rok později začala u Mánesova mostu ražba tunelu o průměru necelých šesti metrů.
Za měsíc měl stroj ideálně vyrazit 60 až 70 metrů tunelu, realita ale byla poloviční. V listopadu 1975 se dokonce vyvalila hlína nad rotorem štítu a nadloží se muselo zpevnit. Nakonec se razicí stroj úspěšně dostal 18. října 1976 do dnešní stanice Staroměstská.
Pro finální vytvoření tunelu stroj za sebou kromě vykutané díry nechával i betonové ostění. „Beton se pumpoval do ocelového bednění a tam se lisoval, aby unesl horninu. Dodnes je tunel v dobrém stavu a neteče,“ pochvaloval si tehdejší stavbyvedoucí Jindřich Hess.
Jak bude vypadat »déčko«?
Stavba metra čeká Prahu i v současnosti. Výsledný vzhled stanic plánované linky D se částečně určí soutěžemi. Na stanice Náměstí Bratří Synků a Náměstí Míru se vypíše architektonická soutěž, na stanice od Pankráce do Písnice to ale nejde.
„Máme už zažádáno o stavební povolení a nechceme mařit dosavadní investice,“ vysvětlil radní Petr Dolínek. V těchto zastávkách se bude řešit jen výtvarná podoba.
40. výročí smělého počinu při stavbě metra: První tunel pod Vltavou
21. 10. 2016
zdroj: blesk.cz Události
Napsali o nás