Praha chce přimět obyvatele a návštěvníky, aby jezdili více vlakem. Jenže kapacita příměstské železnice nestačí. Pomoci má například modernizace trati z Vysočan.
PRAHA Smog, přeplněné tramvaje, kolony. Pražskou dopravu sužuje kombinace problémů. Vyřešit některé z nich by podle představ města mohla příměstská železniční doprava. Tu však zatím využívá pouze zlomek Pražanů.
A je tu ještě jeden háček. Příměstská železnice má mnohdy vyčerpanou kapacitu a na další spoje, které by potenciální cestující mohly pojmout, už není místo. Tratě proto musí nejprve projít modernizací.
1 Rychlejší přestup na metro pro cestující z Lysé
Magistrát ve spolupráci se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) nyní připravuje úpravu trati Praha – Lysá nad Labem. Měla by zvýšit přepravní kapacity na severovýchodě Prahy.
„Zásadní je také vznik nového přestupu mezi železnicí a metrem na Rajské zahradě. Při cestě třeba z Čelákovic nebo Milovic tak budou lidé mít kratší přestup na metro než ve Vysočanech a také vznikne přestupní vazba na autobusy směr Průmyslová,“ říká Petra Kolínská (Trojkoalice/zelení), náměstkyně primátorky a radní pro územní rozvoj. Městská železnice by podle ní měla tvořit alternativu k automobilové dopravě, jako je tomu v jiných evropských městech.
Modernizaci už schválili i zastupitelé a celý projekt je nyní v poslední fázi pořizování změny územního plánu. Během roku se má uskutečnit ještě veřejné projednávání, ve kterém se může vyjádřit i veřejnost. Ta může připomínkovat třeba to, kde mají podél trati vzniknout například menší P+R parkoviště.
Podle SŽDC má rekonstrukce celé trati až do Lysé nad Labem začít už letos a potrvá do roku 2022. Úsek, který spadá na území hlavního města, chce náměstkyně Kolínská stihnout do konce volebního období.
„Vzhledem k tomu, že musí projekt projít ještě procesem posuzování vlivu na životní prostředí SEA, je možné, že to bude trvat déle,“ dodává Kolínská.
2 Rekonstrukce vysočanského nádraží
Další významnou změnou, kterou modernizace přinese, je rekonstrukce nádraží Vysočany. Ta má zahrnovat mimo jiné opravy kolejiště, mostních objektů a nástupišť. Přibude také nový informační systém pro cestující a starou odbavovací budovu nahradí nová.
„Rekonstrukci nádraží předpokládáme v letech 2019 až 2022. V roce 2019 se začne přípravnými pracemi, v rámci kterých budeme stavět i novou technologickou budovu,“ říká mluvčí SŽDC Marek Illiaš.
Zatím není jisté, zda zůstane zachován unikátní historický podchod z ulice Na Jetelce. Jeho vstupní portál by se měl podle plánů SŽDC stát součástí fasády nové odbavovací budovy. „Jako další architektonický prvek zvažujeme možnost zachování alespoň části tunýlku,“ dodává Illiaš.
3 Nový úsek trati ve směru na Benešov
Další železniční úsek, který se dočká modernizace a který by měl být schopen pojmout více cestujících, leží mezi hlavním nádražím a Hostivaří. Projektu předcházela rekonstrukce hostivařské železniční zastávky, kterou SŽDC dokončila na konci loňského roku. Zastávce totiž chyběl například mimoúrovňový příchod k nástupištím. V Hostivaři tak přibyl nový podchod a zastřešení nástupišť či protihlukové zdi. Stavbaři také vybudovali nové kolejiště a rekonstruovali stávající koleje. Po průtazích s výběrovým řízením by měla v nejbližší době na rekonstrukci zastávky navázat úprava železniční trati. Tu má provést sdružení firem Metrostav, Swietelsky Rail CZ a SMP CZ, které zvítězilo ve výběrovém řízení s nabídkovou cenou téměř 3,5 miliardy korun. Původně však zakázku vyhrála firma Chládek a Tintěra, SŽDC však loni v srpnu tendr zrušila s tím, že správci kolejí nemohli dostatečně posoudit kvalifikační předpoklady všech firem, které o zakázku stály a přihlásily se do soutěže. „V případě, že se nikdo z neúspěšných uchazečů neodvolá, předpokládáme uzavření smlouvy o dílo do tří týdnů,“ dodává mluvčí SŽDC Illiaš.
Modernizace železnice od Hostivaře směrem k hlavnímu nádraží přinese i některé změny v systému zastávek. Zruší se málo využívaná zastávka ve Strašnicích, kterou mají nahradit dvě nové – Eden a Zahradní Město. Druhá jmenovaná má být umístěna nad Průběžnou ulicí, odkud lidé budou moci přestoupit na tramvaj a autobus. Zastávka Eden vznikne při ulici U Vršovického hřbitova poblíž obchodního centra a fotbalového stadionu Slavie.
***
Fakta Nová odbavovací hala i železniční zastávky * Ročně přepraví železnice po Praze asi 120 tisíc lidí. * Se zvýšením kapacity železniční trati Praha – Lysá nad Labem má vzniknout zcela nová zastávka Praha – Rajská zahrada, která bude přestupním uzlem na metro linky B. * Rozsáhlá rekonstrukce čeká také vysočanské nádraží, kde má vyrůst nová odbavovací hala. * Modernizace železnice v úseku Praha-Hostivař – Praha-hlavní nádraží přinese vznik dvou nových zastávek Eden a Zahradní Město. Zaniknout má zastávka Praha Strašnice. Práce na celém úseku by měly stát přibližně 3,5 miliardy korun. Na stavbu přispívá Evropská unie.
Cestující má do vlaků dostat modernizovaná železnice
3. 3. 2017
zdroj: Mladá fronta DNES Praha Martin Bajtler
Napsali o nás