Metrostav logo
Menu
Centrála společnostiKoželužská 2450/4, Praha 8

Cestující má do vlaků dostat modernizovaná železnice

3. 3. 2017
zdroj: Mladá fronta DNES Praha Martin Bajtler
Napsali o nás
Praha chce přimět obyvatele a návštěvníky, aby jezdili více vlakem. Jenže kapacita příměstské železnice nestačí. Pomoci má například modernizace trati z Vysočan. PRAHA Smog, přeplněné tramvaje, kolony. Pražskou dopravu sužuje kombinace problémů. Vyřešit některé z nich by podle představ města mohla příměstská železniční doprava. Tu však zatím využívá pouze zlomek Pražanů. A je tu ještě jeden háček. Příměstská železnice má mnohdy vyčerpanou kapacitu a na další spoje, které by potenciální cestující mohly pojmout, už není místo. Tratě proto musí nejprve projít modernizací. 1 Rychlejší přestup na metro pro cestující z Lysé Magistrát ve spolupráci se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) nyní připravuje úpravu trati Praha – Lysá nad Labem. Měla by zvýšit přepravní kapacity na severovýchodě Prahy. „Zásadní je také vznik nového přestupu mezi železnicí a metrem na Rajské zahradě. Při cestě třeba z Čelákovic nebo Milovic tak budou lidé mít kratší přestup na metro než ve Vysočanech a také vznikne přestupní vazba na autobusy směr Průmyslová,“ říká Petra Kolínská (Trojkoalice/zelení), náměstkyně primátorky a radní pro územní rozvoj. Městská železnice by podle ní měla tvořit alternativu k automobilové dopravě, jako je tomu v jiných evropských městech. Modernizaci už schválili i zastupitelé a celý projekt je nyní v poslední fázi pořizování změny územního plánu. Během roku se má uskutečnit ještě veřejné projednávání, ve kterém se může vyjádřit i veřejnost. Ta může připomínkovat třeba to, kde mají podél trati vzniknout například menší P+R parkoviště. Podle SŽDC má rekonstrukce celé trati až do Lysé nad Labem začít už letos a potrvá do roku 2022. Úsek, který spadá na území hlavního města, chce náměstkyně Kolínská stihnout do konce volebního období. „Vzhledem k tomu, že musí projekt projít ještě procesem posuzování vlivu na životní prostředí SEA, je možné, že to bude trvat déle,“ dodává Kolínská. 2 Rekonstrukce vysočanského nádraží Další významnou změnou, kterou modernizace přinese, je rekonstrukce nádraží Vysočany. Ta má zahrnovat mimo jiné opravy kolejiště, mostních objektů a nástupišť. Přibude také nový informační systém pro cestující a starou odbavovací budovu nahradí nová. „Rekonstrukci nádraží předpokládáme v letech 2019 až 2022. V roce 2019 se začne přípravnými pracemi, v rámci kterých budeme stavět i novou technologickou budovu,“ říká mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Zatím není jisté, zda zůstane zachován unikátní historický podchod z ulice Na Jetelce. Jeho vstupní portál by se měl podle plánů SŽDC stát součástí fasády nové odbavovací budovy. „Jako další architektonický prvek zvažujeme možnost zachování alespoň části tunýlku,“ dodává Illiaš. 3 Nový úsek trati ve směru na Benešov Další železniční úsek, který se dočká modernizace a který by měl být schopen pojmout více cestujících, leží mezi hlavním nádražím a Hostivaří. Projektu předcházela rekonstrukce hostivařské železniční zastávky, kterou SŽDC dokončila na konci loňského roku. Zastávce totiž chyběl například mimoúrovňový příchod k nástupištím. V Hostivaři tak přibyl nový podchod a zastřešení nástupišť či protihlukové zdi. Stavbaři také vybudovali nové kolejiště a rekonstruovali stávající koleje. Po průtazích s výběrovým řízením by měla v nejbližší době na rekonstrukci zastávky navázat úprava železniční trati. Tu má provést sdružení firem Metrostav, Swietelsky Rail CZ a SMP CZ, které zvítězilo ve výběrovém řízení s nabídkovou cenou téměř 3,5 miliardy korun. Původně však zakázku vyhrála firma Chládek a Tintěra, SŽDC však loni v srpnu tendr zrušila s tím, že správci kolejí nemohli dostatečně posoudit kvalifikační předpoklady všech firem, které o zakázku stály a přihlásily se do soutěže. „V případě, že se nikdo z neúspěšných uchazečů neodvolá, předpokládáme uzavření smlouvy o dílo do tří týdnů,“ dodává mluvčí SŽDC Illiaš. Modernizace železnice od Hostivaře směrem k hlavnímu nádraží přinese i některé změny v systému zastávek. Zruší se málo využívaná zastávka ve Strašnicích, kterou mají nahradit dvě nové – Eden a Zahradní Město. Druhá jmenovaná má být umístěna nad Průběžnou ulicí, odkud lidé budou moci přestoupit na tramvaj a autobus. Zastávka Eden vznikne při ulici U Vršovického hřbitova poblíž obchodního centra a fotbalového stadionu Slavie. *** Fakta Nová odbavovací hala i železniční zastávky * Ročně přepraví železnice po Praze asi 120 tisíc lidí. * Se zvýšením kapacity železniční trati Praha – Lysá nad Labem má vzniknout zcela nová zastávka Praha – Rajská zahrada, která bude přestupním uzlem na metro linky B. * Rozsáhlá rekonstrukce čeká také vysočanské nádraží, kde má vyrůst nová odbavovací hala. * Modernizace železnice v úseku Praha-Hostivař – Praha-hlavní nádraží přinese vznik dvou nových zastávek Eden a Zahradní Město. Zaniknout má zastávka Praha Strašnice. Práce na celém úseku by měly stát přibližně 3,5 miliardy korun. Na stavbu přispívá Evropská unie.

© 2021 Metrostav - Jakýkoliv obsah této stránky není možné šířit bez souhlasu společnosti Metrostav a.s. | Metrostav a.s. je řídicí společností koncernu Skupina Metrostav