Editorial Silnice a železnice

  • 26. 09. 2014 | zdroj: Silnice a železnice, Petr Svoboda
  • Zpráva

Legislativní nouze

Jörg Mathew, Peter Russegger a Roman Fuksa. Tři čelní manažeři, kteří působí na českém stavebním trhu ve firmách Hochtief, Alpine Bau (dnes již pod skupinou PSJ) a Metrostav. V rozhovorech pro Silnice železnice popisují, v jakém stavu se zhotovitelé nacházejí a shodují se na několika poznatcích. Dopravnímu stavitelství zoufale chybí vize státu: co chce stavět a za kolik. Neexistuje ani střednědobý výhled projektování, který by firmám dal jistotu práce a využití kapacit. A dopravně-stavební legislativa zaostává za západoevropskými standardy, jak se ještě diplomaticky vyjádřil Jörg Mathew.
„Česká republika nemá žádná všeobecná pravidla, která by byla závazná pro zadavatele privátních či veřejných zakázek. Je to ještě otevřené pole pro technicko-právní poradce. Nejasnosti totiž vedou v důsledku ke zvýšeným nákladům jak u zadavatelů, tak i u samotných dodavatelů. Pokud by došlo k dalším legislativním opatřením, znamenalo by to stabilizaci i přiměřenost výdajů. Takové změny vyžadují silnou politickou vůli. Zdá se však, že současná vláda má zájem, aby se zásady hospodaření uvedly do života,“ říká v rozhovoru Mathew.
V praxi jde především o zákon o liniových stavbách a zákon o drahách, od kterých si vláda slibuje zrychlení výstavby dopravní infrastruktury a je i jedním z pilířů strategie boje s nezaměstnaností. Jejich vznik je bohužel v takovém skluzu, že možná nevejdou v platnost ani příští rok. Pomalý legislativní proces mimochodem odnesl i vrchní legislativec ministerstva dopravy Jakub Kopřiva. A stavebnímu sektoru nezbývá než doufat, že jeho nástupci se povede zázrak a dočká se konečně standardního prostředí pro své podnikání.