Metrostav logo
Menu
Centrála společnostiKoželužská 2450/4, Praha 8

Mikulášskou uzavře výměna dvou mostů

4. 12. 2016
zdroj: Mladá fronta DNES Kraj Plzeňský Petr Ježek
Napsali o nás
Stavební sdružení Metrostav a OHLŽS zvítězilo v tendru na přestavbu západní části plzeňského hlavního vlakového nádraží. Její součástí jsou i dva mosty nad Mikulášskou třídou v Plzni. Stavební práce začnou na jaře. PLZEŇ O čtvrt miliardy levnější, než spočítali projektanti, bude rekonstrukce západní části stanice Plzeň - hlavní nádraží. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v závěru uplynulého týdne podepsala smlouvu s vítězi tendru - sdružením stavebních firem Metrostav a OHLŽS. Podepsání tendru potvrdili MF DNES mluvčí SŽDC Marek Illiaš a mluvčí Metrostavu Vojtěch Kostiha. „Obě firmy mají ve sdružení podíl 50 procent,“ upřesnil Kostiha. Stavební práce začnou na jaře. Přestože se jedná hlavně o rekonstrukci kolejiště, výrazný dopad bude mít stavba i na silniční dopravu ve městě. Kvůli rozšíření a zahloubení Mikulášské ulice pod železničními podjezdy, které specializovaná firma vyrobí úplně nové, bude silnice dlouhodobě uzavřená. První omezení se bude týkat tramvají. „Protože průjezd staveništěm bude po určitou dobu možný jen po jedné koleji, budou muset být v Sirkové a v Mikulášské ulici do kolejiště osazené přejezdové výhybky. Podle předběžných plánů k tomu dojde s největší pravděpodobností v březnu příštího roku,“ uvedl Vojtěch Kostiha z Metrostavu. Plánovaná je kvůli tomu desetidenní výluka. Kolem nádraží neprojede ani tramvaj. Původně měli stavbaři zabudovat výhybky do kolejiště už letos v srpnu při opravě kolejiště v Mikulášské ulici. Protože ale tehdy nebyl známý vítěz tendru na přestavbu západní části plzeňského nádraží, z původního plánu sešlo. Před uzavřením silnice pod oběma železničními mosty, ke kterému dojde v první polovině příštího roku, musí stavbaři vybudovat objízdnou trasu pro trolejbusy do Božkova. Tato podmínka je součástí zadávací dokumentace. Trolejbusy linky číslo 12 budou obousměrně jezdit přes most nad nádražím, odbočí do Železniční ulice, kde je připravená zastávka u výstupu z nádražního podchodu a odbočí do Koterovské, kde se napojí na současnou trasu. „Nově vytvořená trolejbusová trať zůstane zachovaná i po skončení přestavby nádraží,“ řekl už dříve náměstek plzeňského primátora pro dopravu Petr Náhlík. Vojtěch Kostiha připomněl, že rozšířená Mikulášská ulice bude mít pod novými železničními mosty v každém směru dva jízdní pruhy a tramvajové kolejiště. „Mikulášská se musí zahloubit až o 80 centimetrů. Překládat se kvůli tomu budou všechny sítě včetně vodovodů, kanalizace, plynovodu i samotné tramvajové trati. A přitom musí v maximální možné míře průjezdná pro tramvaje a podle požadavků policie i osobní dopravu,“ shrnul Vojtěch Kostiha z Metrostavu. Mikulášská třída je součástí hlavního tahu z centra Plzně na České Budějovice. Po dobu výstavby budou uzavřené i chodníky, pěší budou muset chodit podchodem skrz nádražní budovu ze Šumavské do Železniční ulice. Přímo na nádraží stavbaři vybudují nová nástupiště s výtahy a pojízdnými schody na jižní straně nádraží mezi hlavní budovou a Železniční ulicí. Podle vedoucího projektu přestavby nádraží čeká omlazení historické litinové zastřešení nástupišť. Na severní straně nádraží už nová nástupiště cestující využívají. Samozřejmostí budou nové výhybky a koleje mezi mosty nad řekou Radbuzou a už hotovou částí nádraží u hlavní budovy. Nový vzhled dostane i prostor parkoviště před nádražní budovou. Provozní ředitel Plzeňských městských dopravních podniků Jiří Ptáček připomněl, že v příštím roce zasáhnou stavební práce trasy všech tří plzeňských tramvajových linek. „Po Mikulášské třídě jezdí linky 1 a 2. V příštím roce začne také kompletní rekonstrukce mostu Generála Pattona, přes který jezdí tramvaje linek 1 a 4. Bude to hodně náročné,“ řekl Ptáček. Na příští rok stavbaři nechali ještě jednu unikátní operaci. Protože původní železniční překladiště podél ulice U Prazdroje nahradil hypermarket, dráha už nepotřebuje tak široký most přes výpadovku z centra Plzně na Prahu. Proto most zhubne. Čtyři obří kovové profily směrem do centra Plzně, které jsou nevyužité, těžké jeřáby odstraní. Při cestě autem tak bude podjezd známý jako Gambrinus o několik metrů kratší. Fakta Stavba Mosty Mikulášská * Stavět bude sdružení Metrostav a OHLŽS. Projektanty spočítaná cena činí 1,2 miliardy Kč, vysoutěžená cena pak 950 milionů Kč. * Realizace stavby: cca 2 roky. * Hlavními objekty stavby jsou kompletní kolejiště od mostů přes Radbuzu zhruba k hlavní nádražní budově, nové železniční mosty nad Mikulášskou třídou, rozšíření silnice a zvýšení podjezdné výšky pod mosty, zúžení železničního mostu nad ulicí U Prazdroje - tzv. podjezd Gambrinus, nová trolejbusová trať přes most nad nádražím a v Železniční ulici.

© 2021 Metrostav - Jakýkoliv obsah této stránky není možné šířit bez souhlasu společnosti Metrostav a.s. | Metrostav a.s. je řídicí společností koncernu Skupina Metrostav