Metrostav logo
Menu
Centrála společnostiKoželužská 2450/4, Praha 8
  • Úvod
  • Pro média
  • Stavba nejdelšího železničního tunelu v Česku pokračuje

Stavba nejdelšího železničního tunelu v Česku pokračuje

8. 12. 2016
zdroj: ČRo - plzen.cz zpravodajstvi
Napsali o nás
U Plzně pokračuje ražba nejdelšího železničního tunelu v Česku, který zkrátí trasu mezi Plzní a Rokycany. Obří stroj Viktorie teď razí druhý tunelový tubus. Pod vrchem Homolka postupuje daleko rychleji než při ražbě první části, kterou komplikovala nečekaně odolná břidlice a velké množství podzemní vody. Poslechněte si reportáž Moniky Zettlové: Za dva měsíce prorazil obří stroj Viktorie 800 metrů druhého severního tunelového tubusu. Podle stavbyvedoucího Petra Hybského z firmy Metrostav se teď daří postupovat velmi rychle. Stroj denně v průměru prorazí zhruba 15 až 25 metrů.Tunel Ejpovice je železniční tunel stavěný na trati 170 ve směru Praha-Plzeň mezi železniční zastávkou Ejpovice a železniční zastávkou Plzeň - Doubravka. Tunel se začal stavět v roce 2013 a je součástí modernizace západní části III. vnitrostátního tranzitního železničního koridoru. Cílem stavby je především zkrácení a napřímení železniční trati z Prahy do Plzně. Cesta se tím zkrátí cca o 6 kilometrů a přibližně o 9 minut. Stávající trať v úseku Plzeň- Doubravka až Chrást bude po dokončení stavby tunelu zrušena. V úseku Chrást - Ejpovice bude trať přebudována na jednokolejnou. Ta propojí trasu Praha-Plzeň s tratí Chrást-Radnice.„Na základě zkušeností jsme se z ražby v jižním tunelu poučili a provedli jsme některá opatření. Jedním z nich je, že jsme si při ražbě jižního tunelu tento masiv předem odvodnili skrz vrty, kdy jsme výrazně snížili hladinu podzemní vody. Tím pádem jsme přítoky vody omezili, a proto teď už ty problémy nebyly takové. Prozatím je z mého pohledu ražba severního tunelu lepší než ražba jižního,“ řekl Petr Hybský. Ačkoliv venku mrzne, podmínky v tunelu jsou příznivější. Na tunelovacím přístroji se teplota dokonce pohybuje kolem 25 stupňů Celsia. V tuto chvíli štít neproráží. Práce se zastavily a provádí se nutná údržba. „Teď probíhá kontrola řezných nástrojů. Za pomoci měrky se určuje, zda jsou sedřené či ne. Pokud je opotřebení moc velké, musí se řezný nástroj vyměnit. Délka údržby se určuje podle toho, v jakém stavu jsou disky. Servis může trvat od několika až po 24 hodin, pokud se vyskytnou nějaké problémy,“ vysvětluje mechanik Rado Samaš. Čtyřkilometrový tunel za víc než dvě miliardy korun zkrátí cestu mezi Plzní a Rokycany.

© 2021 Metrostav - Jakýkoliv obsah této stránky není možné šířit bez souhlasu společnosti Metrostav a.s. | Metrostav a.s. je řídicí společností koncernu Skupina Metrostav