Tunel Blanka se otevře v prosinci

  • 01. 10. 2014 | zdroj: Hospodářské noviny, Eliška Nová
  • Zpráva

Pražský tunelový komplex Blanka se měl slavnostně otevřít řidičům už před třemi lety. Projekt bývalého primátora Pavla Béma ale postupně nabral zpoždění, které město stálo několik miliard.
Po včerejšku má však Blanka nové konkrétní datum otevření, zkušební provoz má začít v úterý 2. prosince. Už za týden by se měl pro auta a tramvaje otevřít také Trojský most, který je součástí komplexu, informoval radní pro dopravu Jiří Nouza (TOP 09). „Vše je samozřejmě podmíněno úspěšným testováním technologické části, bezpečnostních systémů a převzetím díla investorem stavby,“ upřesnil.
Zaměstnanci Metrostavu dokončili stavbu za 37 miliard korun v pondělí. Teď v Blance pracuje ještě firma ČKD Praha DIZ, která dokončuje technologickou část - tedy aby správně fungovala čidla, která hlídají provoz tunelu, a aby nevyhlašovala plané poplachy.
ČKD Praha již dříve avizovalo, že práce dokončí až příští rok v dubnu. Zástupci hlavního města se ale s firmou dohodli na dřívějším termínu. „Dopravní situaci v Praze tunel Blanka jednoznačně prospěje,“ říká Nouza.
Rozhodčí soud ukončil minulý týden spor o neproplacené faktury, a Praha musí společnosti Metrostav zaplatit poslední dlužnou miliardu korun. Vedení města dříve tvrdilo, že peníze na zaplacení sice má, ale smlouva je neplatná, takže je nemůže nijak zaplatit.
Magistrát bude ale muset okolo tunelu vyřešit ještě jednu arbitráž. Spor o neproplacené faktury vede také s firmou Inženýring dopravních staveb. Podle Nouzy ale tento spor provoz Blanky nijak neohrožuje. Tunelový komplex je součástí severozápadní části Městského okruhu. Tomu však stále chybí severovýchodní část. Na stavbu přezdívanou Blanka 2 za 17 miliard korun město však pravděpodobně nebude mít peníze.
Tunel Blanka se staví od roku 2007 a dokončen měl být už v roce 2011. Projekt vyšel Prahu celkem na 36,9 miliardy namísto odhadovaných 29,7 miliardy. S délkou 6,4 kilometru je nejdelším tunelem v Česku a nejdelším městským tunelem v Evropě. Komplex tvoří Bubenečský, Dejvický a Brusnický tunel a další dopravní stavby, včetně zmiňovaného Trojského mostu.