Cena dostavby čtvrtého koridoru v Praze ve druhém tendru vzrostla o sto milionů.
Čtvrtý koridor v Praze mezi Hostivaří a jižním portálem vinohradských tunelů postaví nejlevněji sdružení firem Metrostav, Swietelsky Rail a SMP CZ. Přišlo s nabídkou 3,5 miliardy korun, zatímco předpokládaná cena byla o sto milionů korun vyšší. Je to největší železniční tendr posledních let a zároveň druhý pokus Správy železniční dopravní cesty zakázku přidělit. První soutěž železničáři zrušili v srpnu, nejlevnější nabídka přitom byla o sto milionů korun nižší než ta nynější.
Výsledek včerejšího otevírání obálek na Správě železniční dopravní cesty má deník E15 potvrzen ze dvou zdrojů.
Samotná správa železnic jej odmítla sdělit. Na druhém místě skončilo sdružení Eurovia a Strabag Rail s cenou 3,7 miliardy korun. Jen o pouhých šest milionů dražší nabídku předložilo konsorcium litoměřické firmy Chládek & Tintěra s rakouskou společností Habau. Celkem přišlo šest nabídek a pouze jediná – od OHL ŽS – překročila hranici čtyř miliard korun.
Nabídky soutěžících teď poputují ke komisi k posouzení kvalifikace. Právě kvalifikace posunula příběh hostivařského koridoru k už druhému tendru. První soutěž správa železnic zrušila těsně před vyhlášením výsledků s odůvodněním, že nemůže dostatečně posoudit kvalifikaci. Následná kontrola z ministerstva dopravy pak označila zdůvodnění jako nejasné, samotné zrušení veřejné soutěže ale považovala za zákonné.
V celém příběhu hraje klíčovou úlohu společnost Chládek & Tintěra, která v prvním tendru nabídla nejnižší cenu 3,4 miliardy korun a jako jediná se dostala pod projektový předpoklad ve výši 3,6 miliardy. Všechny ostatní firmy tehdy přišly s cenami nad čtyři miliardy, druhá byla stejně jako nyní Eurovia se Strabagem s cenou 4,3 miliardy.
Stavební giganty tak ve druhém tendru šly s cenami výrazně dolů, například zmíněné konsorcium v čele s Eurovií o 600 milionů korun. K nižší ceně je mohlo donutit právě překvapení z první soutěže v podobě cenového vítězství menší firmy z Litoměřic. Ta naopak svou vyšší cenu v novém tendru zdůvodňuje zpřísněním podmínek a nutností vytvořit sdružení. Metrostav a Swietelsky se první soutěže neúčastnily.
Nejnižší nabídka na stavbu koridoru za 3,5 miliardy znamená, že stavebníci šli s cenami výrazně dolů.
Metrostav má na dosah obří zakázku v Hostivaři
5. 1. 2017
zdroj: E15 Byznys Jan Šindelář
Napsali o nás