Trojský most začal sloužit dopravě

  • 06. 10. 2014 | zdroj: Právo, Petr Janiš
  • Zpráva

Trojský most v Praze, dílo asi za 1,3 miliardy korun, začíná dnes, v pondělí sloužit dopravě. V sobotu ho otevřel primátor Tomáš Hudeček.
Most i tunel Blanka, který už také opustili stavbaři, a dvě stanice prodloužení metra si v sobotu prohlédlo na 15 tisíc lidí.
Hudeček, jeho náměstek Jiří Nouza (oba TOP 09), architekt Roman Koucký a ředitel jedné z divizí Metrostavu Miloslav Hadrava umístili do oblouku mostu tubusy s poselstvím příštím generacím. Tubus obsahuje i všechny v ČR nyní platné mince a bankovky, noviny i mince pamětní. A nejen je. „Každý tam vložil, jak jsou zařízeny naše byty,“ řekl Hudeček s tím, že se tím v budoucnosti může nálezce tubusů pokochat.
Oblouk mostu, který je ukotven jen do břehů, má výšku 20 metrů, při desetinásobné délce. To ho podle Kouckého, jednoho z autorů projektu, činí krásným. Koucký o díle, které projektoval s architektem Liborem Kábrtem a s inženýry Ladislavem Šaškem a s Jiřím Petrákem, řekl, že přepisuje učebnice architektury.
„První most v Praze v 21. století má šanci být architekturou. Vzhledem k navrženým parametrům celku i detailu, zejména vzhledem k poměru výšky a rozpětí oblouku 1:10 a vzhledem ke štíhlosti jednotlivých částí se jedná o most zcela unikátní, jehož obdobu se prozatím nepodařilo nalézt nikde na světě,“ prohlásil Koucký.
Nouza uvedl, že se do mostu zamiloval. „Je v dobrém slova smyslu vizionářský, o 500 metrů dál je obrovské rozvojové území,“ řekl v narážce na plány developerů s prostorem u železničního nádraží Praha-Bubny.

Příspěvek Pražana činí přes tisíc korun

Starosta Troje Tomáš Drdácký (STAN) neskrýval obavy, co nová stavba přinese jeho čtvrti.
„Může to pro Troju znamenat nekontrolovaný příliv aut, která nemají kudy vyjet,“ řekl Právu. Ocenil však, že přes Vltavu zase pojedou tramvajové linky.
Na druhém břehu Vltavy se most ze dvou pruhů zužuje do jediného kvůli podjezdu pod železniční tratí. Nouza odhaduje, že za rok by to tak být nemuselo, očekává, že se podaří prosadit plány, jak ve valu pod tratí prorazit průchody pro chodce a cyklisty. Pak by se mohla rozšířit silnice.
Stavbu mostu financovala Praha ze svého rozpočtu, původně měl být třikrát levnější, ale projekt se změnil. Cenu mostu v září na základě posudku ČVUT potvrdil arbitrážní soud.
Znamená to, že příspěvek na dílo každého z více než 1,2 miliónu Pražanů včetně kojenců činí přes tisíc korun. V případě šest kilometrů dlouhého tunelového komplexu Blanka za 36,9 miliardy jde asi o 30 tisíc na jednoho Pražana.
Není ale jasné, zda tunely, jimiž se má jezdit od prosince, uleví dopravě. „Věřím, že zhruba do půl roku si doprava sedne, jak se říká,“ řekl Nouza. Existují návrhy, aby se po zprovoznění Blanky omezil průjezd centrem, případně aby tunely nesloužily jen individuální dopravě, ale také MHD.