Metro D má před volbami skoro jasno. Stavět ho chtějí všichni

  • 06. 10. 2014 | zdroj: Pražský deník, Petr Štrompf
  • Zpráva

Město aktuálně chystá výstavbu kratší verzi trasy z Pankráce do Písnice. Ta má stát zhruba 30 miliard korun

Praha – Předvolební komunální témata nevynechávají ani stavbu metra trasy D. A znovu vyvstává otázka, zda se tato poměrně nákladná investice promění v celospolečensky prospěšnou záležitost.
Na nedávném Žofínském fóru z úst primátora Tomáše Hudečka zaznělo, že plánovaná stavba nové trasy metra D ze stanice Náměstí Míru do Písnice vyjde na 60 miliard korun. V současné době ale město chystá výstavbu kratší verze trasy vedoucí z Pankráce do Písnice. Ta má stát zhruba 30 miliard korun. Práce na stavbě prvního úseku by mohly začít v roce 2017. Jenomže magistrátní pokladna musí hradit i jiné již realizované investice, velkou měrou pokladnu zatěžovalo hlavně dofinancování tunelového komplexu Blanka.
Na pomoc by tak s výstavbou „Déčka“ měl finančně přispěchat stát. Tím pádem problém této rovněž nemalé investice přestává být pouze pražskou záležitostí a nezbytný bude podíl ze státní pokladny. Ať už bylo na dané téma řečeno cokoliv, stále vyvolává diskuzi mezi jednotlivými politickými subjekty. A zřejmě bude i po komunálních volbách. Takže stavět, či nestavět? ...2

Metro D má před volbami skoro jasno
Nová trasa bude dlouhá přes deset kilometrů a obslouží několik sídlišť nejen v oblasti Krče, Lhotky nebo Libuše

Dokončení ze strany 1

„To je otázka, kterou si budou klást i naši potomci, stejně tak jako my, když se s odstupem času díváme třeba na stavbu metra B na Černý most. Jen pro upřesnění si uvědomme, že tam vedou tři druhy kolejové dopravy. Tedy tramvaj, vlak a metro,“ sdělil Michal Hašek (ANO), který se pražskou dopravou zabývá. Podle něj je naprostou nutností vyřešit nevyhovující a kolabující autobusovou dopravu z oblasti Krče, Lhotky a Písnice. „Jenom mě zaráží, že se vůbec nikdo vážně nezabýval možností rozšíření železniční tratě ve směru Hlavní nádraží – Krč – Braník s odbočkou směrem na Písnici a Kunratice,“ doplnil Michal Hašek.
Hnutí Úsvit: Metro D je jednou z priorit, protože bude fungovat pro zhruba 100 tisíc obyvatel jihozápadní části Prahy. Modřany, Lhotka, Písnice. Řešením je podle Úsvitu částečně nadzemní varianta, která přinese výrazné ušetření finančních prostředků.
KSČM: Ano, jsme pro budování nové trasy D pražského metra z Písnice na Pankrác v podobě klasického metra a přípravy pokračování jeho trasy k hlavnímu nádraží a na Žižkov. Investice do stavby musí vycházet z celkového posouzení investiční potřebnosti města a peníze je nutné sehnat i jednáním se státem a Evropskou unií.
Top 09: Praha potřebuje rozšíření metra do míst, kde žije hodně lidí. Nová trasa D z náměstí Míru přes Pankrác, Krč a Libuš až do Písnice má platné územní rozhodnutí. Vedeme jednání s EU a státem o financování této linky a stavět chceme již v nastávajícím volebním období. Počítáme s tím, že bude rozšířena z náměstí Míru až na náměstí Republiky. Tím vnikne plnohodnotná linka. Investice musí být vždy takové, aby přinesly co největší prospěch Pražanům, ne zákulisním hráčům jako za našich předchůdců.
Další oslovené strany se kromě finanční stránky věci shodují v názoru, že stavba metra trasy D je v současné době priorita. A zůstane i pro další generace, protože potřeba rozšíření podzemní veřejné dopravy bude i nadále nepochybně trvat. „S tím lze jen souhlasit a důvod je zřejmý – aut bude na komunikacích nadále taky přibývat. Největší hustota automobilů v ČR je právě v Praze. Na jedno auto zde připadá 1,94 obyvatele. Auto má tedy každý druhý člověk. Z toho logicky vyplývá, že počet aut tedy roste rychleji než počet obyvatel,“ říká dopravní expert František Šámal. Tolik politici, avšak zcela nejvíc je zřejmě o fázi příprav stavby metra do stanice Depo Písnice informován pražský dopravní podnik. „V tuto chvíli probíhá příprava celého projektu. Pokud vše půjde bez problémů, předpokládáme, že by mohla během dvou let být zahájena samotná stavba. V tuto chvíli je ještě příliš mnoho nezodpovězených otázek a ještě může dojít ke změnám. Vše se bude odvíjet od toho, jakým způsobem se podaří zajistit financování projektu, například z evropských fondů,“ řekl generální ředitel Jaroslav Ďuriš.
Prahou dříve zvažovaná varianta odbočky ze současné trasy metra C Pankrác nakonec padla. Jedním z důvodů bylo, že by v další fázi odbočka zkomplikovala stavbu návazného úseku, navíc by to prodloužilo intervaly na trase C. Nová trasa D bude dlouhá přes deset kilometrů a obslouží několik sídlišť v oblasti Krče, Lhotky, Libuše, Nových Dvorů a Písnice a další spádové oblasti. Zároveň odlehčí lince C. Vznikne tak varianta k dopravně klíčovému Nuselskému mostu, který potřebuje opravu.
Není pochyb, že cestující veřejnost za uvažované dva roky uvítá prodloužení trasy metra A z Dejvické do Motola. Čtyřmi novými stanicemi pražského metra zelené linky A by se cestující měli projet poprvé o příštích Velikonocích. Podle aktuálního harmonogramu výstavby se pro spuštění počítá s datem 6. duben 2015.

***

„Pokud vše půjde bez problémů, předpokládáme, že by mohla během dvou let být zahájena samotná stavba.“ Jaroslav Ďuriš, generální ředitel DPP