Metrostav logo
Menu
Centrála společnostiKoželužská 2450/4, Praha 8

Rekordní demolice

19. 4. 2020
zdroj: Mladá fronta DNES
Napsali o nás

Hned tři mosty šly k zemi během noci na neděli na D1 poblíž Brna. Vyrostl naopak provizorní nadjezd.

OSTROVAČICE - Po dvou hodinách, kdy těžké stroje za vydatného rámusu a v oblacích prachu „ohlodávaly“ mostní konstrukci, se přidalo silné skřípání a praskání. Ale přestože se zdálo, že dálniční nadjezd musí jít každou chvíli k zemi, dával si na čas. Až zhruba ve čtvrt na jedenáct večer se ve své polovině zlomil a s rachotem se zřítil na vozovku.

Podobná scéna byla v sobotním večeru k vidění hned na třech místech desetikilometrového úseku dálnice D1 mezi Devíti kříži a Ostrovačicemi na Brněnsku. Obvyklý proud aut zde nahradily bagry a obří hydraulické nůžky, které se v 19 hodin zakously do tří mostů, jež měly během jediné noci zmizet.

Podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je investorem akce, tak masivní operaci během jediné uzavírky dosud nejdůležitější česká dálnice nezažila.

V sobotu přes den jí předcházely přípravné práce. „Odpoledne jsme odmontovali zábradlí na nadjezdech, navezli jsme pod ně zeminu a recyklát jako podklad pro demolici,“ popsal Jiří Zapadlo, vedoucí projektu z firmy Metrostav.

Následoval samotný proces bourání. „Nůžky a kladiva v lokálních místech rozdrcují betonovou konstrukci. Tím oslabujeme nosnost mostu, až dojde ke kritickému momentu, kdy most spadne,“ přiblížil Zapadlo. Stavbaři podle něj nikdy nevědí, kdy přesně kritický moment nastane a konstrukce částečně rozebraného mostu se zřítí. „Tyto nadjezdy jsou staré padesát let a chybí k nim kompletní dokumentace,“ podotkl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Celonoční akce vyžadovala měsíční přípravy. Na místě pracovalo patnáct bagrů a stovka lidí. Součástí čtrnáctihodinových prací byla také montáž provizorního nadjezdu spojujícího obce Domašov a Javůrek. „Náhradní most bude sloužit do doby, než tady bude postavena nová mostní konstrukce,“ sdělil Rýdl s tím, že i přes aktuální koronavirovou pandemii Metrostav pracuje dle harmonogramu. „Modernizace D1 je priorita, i díky tomu se podařilo zajistit potřebné kapacity,“ dodal.

Po rozebrání nadjezdů stavbaři odklidili suť. „Vyčistili jsme jízdní pásy a zpětně namontovali svodidla, aby policisté mohli co nejdříve dát pokyn pro obnovení provozu,“ vylíčil Zapadlo. Demolice proběhla bez komplikací, a auta se tak mohla na zavřený úsek dálnice vrátit podle plánu v neděli v 9 hodin ráno.

Víkendová noční akce byla součástí celkové modernizace D1 mezi exitem 168 Devět křížů a exitem 178 Ostrovačice. „Nadjezdy jsou za hranicí životnosti,“ vysvětlil Zapadlo, proč se musí zbourat. Dalším důvodem je modernizace a rozšiřování dálnice. „Nová D1, kterou stavíme, je širší o 75 centimetrů na každé polovině a pod původní mostní konstrukce by se nevešla. Současné používané technologie mají technickou životnost při plném servisu až sto let,“ oznámil Rýdl.

Náklady na probíhající rekonstrukci činí 1,7 miliardy korun bez daně, hotovo by mělo být v září 2021. První květnový víkend je v plánu demolice zbývajících dvou nadjezdů ve vytyčeném úseku. Nové mosty postupně vyrostou letos a příští rok. Video a fotografie na brno.idnes.cz

© 2021 Metrostav - Jakýkoliv obsah této stránky není možné šířit bez souhlasu společnosti Metrostav a.s. | Metrostav a.s. je řídicí společností koncernu Skupina Metrostav