Metrostav se stal největší stavební firmou v zemi

  • 12. 06. 2013 | zdroj: Mladá fronta DNES, Jan Sůra
  • Zpráva

PRAHA Stavební společnost Eurovia přišla po dvou letech o post největší tuzemské stavební firmy. Z postu jedničky ji sesadil podle tržeb Metrostav. Ukazuje to srovnání výsledků největších tuzemských stavařů. Eurovia však zůstala firmou s největším ziskem i dividendou.
Na rozdíl od minulých let se výsledky příliš nechlubí. „Zveřejníme jen výroční zprávu, jinak nebudeme čísla komentovat,“ uvedla mluvčí firmy Petra Kučerová.
Firma přišla loni podle výroční zprávy mateřské společnosti Vinci o 42 procent tržeb. Eurovia, která je vysoce závislá na veřejných zakázkách, naplno pocítila redukci peněz do dopravního stavitelství i konec velké zakázky na stavbu silnice R1 na Slovensku.
Zisk Eurovie CS klesal pomaleji – za celý rok spadl o 27 procent na 702 milionů korun. Podle údajů ve Sbírce listin obchodního rejstříku přesto firma znovu vyplatí dividendy: francouzským majitelům poslala za loňský rok dokonce 750 milionů korun, použila na to i část nerozděleného zisku minulých let. Dividenda je však o půl miliardy nižší než před rokem.
Pokles zaznamenaly loni prakticky všechny největší stavební firmy, cenový souboj se projevil i na jejich maržích, které se teď pohybují nejčastěji mezi dvěma a třemi procenty.
„Naše marže je na úrovni 2,2 procenta, což je podle nás při dnešní situaci ve stavebnictví pěkné číslo,“ prohlásil finanční ředitel dvojky na trhu, společnosti Skanska, Patrik Choleva.
Právě Skanska, která žebříčku největších stavebních firem dlouho vévodila, odsunula Eurovii až na třetí místo.
Skanska má výhodu, že není závislá jen na dopravních stavbách, u kterých byly škrty největší.
Jednička v Česku – Metrostav – sice loni zaznamenala mírný pokles, v porovnání s konkurencí však má v tržbách velký náskok. Je to především díky zakázce na tunel Blanka a prodloužení metra A v Praze. Obě zakázky navíc byly vysoutěženy v době, kdy ještě nebyl na trhu takový hlad po práci, který následně srazil ceny v tendrech až o polovinu.
Stavební firmy neočekávají zlepšení ani v příštích letech. Roční objem stavební produkce za pět let klesl o více než sto miliard na 440 miliard korun, velký tlak je hlavně na menší a střední firmy, které nemají dostatečný kapitál a velcí stavaři je mohou dusit tlakem na ještě nižší cenu. Čtyřicet procent manažerů už připouští, že jde i do ztrátových zakázek.
Z velkých firem se však stále nemá nikdo k odchodu, i když na trhu je výrazně nadbytečná kapacita. „Všichni si myslí, že tuhle krizi přežijí, a tak se snaží získat zakázky za každou cenu,“ popisuje Petr Čížek, jednatel stavební firmy Swietelsky stavební a šéf Sdružení pro výstavbu silnic.