Metrostav logo
Menu
Centrála společnostiKoželužská 2450/4, Praha 8
  • Úvod
  • Pro média
  • Most je definitivně pryč, za týden se vrátí před nádraží tramvaje

Most je definitivně pryč, za týden se vrátí před nádraží tramvaje

18. 4. 2017
zdroj: Mladá fronta DNES Plzeňský kraj Petr Ježek
Napsali o nás
Železniční uzel v Plzni dostává novou tvář už pět a půl roku. Stejnou dobu budou práce pokračovat PLZEŇ Ještě pět let budou mít turisté při cestě vlakem přes Plzeň pocit, že projíždějí velkým staveništěm. Rekonstrukce zdejšího hlavního vlakového nádraží a kilometrů tratí před ním začala již v roce 2011. Konec kompletní přestavby je plánovaný na rok 2022, jako poslední by měla přijít na řadu soustava výhybek a kolejí u Jateční třídy. Náklady na celkovou rekonstrukci železničního uzlu Plzeň jsou odhadnuté na 6,3 miliardy korun. V současné době je to nejkomplexnější železniční přestavba v republice. Protože se v Plzni potkává šest významných tratí včetně tranzitního koridoru z Německa na Slovensko, je rekonstrukce jednou z prioritních dopravních staveb v rámci Česka. „Harmonogram je sestavený tak, aby každá stavba tvořila samostatný celek, který se ale může provádět současně s dalšími, nebo na ně navazovat. Nyní je přestavba uzlu ve své polovině,“ uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš. Náměstek pro modernizaci Mojmír Nejezchleb ze SŽDC řekl, že modernizaci připravovali mnoho let. „Uzel Plzeň navazuje na stavbu Plzeň – Rokycany, kde probíhá ražba nejdelšího železničního tunelu v republice. Koridor směrem na Cheb je hotový. Připravujeme ještě optimalizaci trati Plzeň – Domažlice – Německo, v minulém týdnu byla schválená studie proveditelnosti modernizace trati Plzeň – České Budějovice,“ řekl Mojmír Nejezchleb. V roce 2011 odstartovaly práce na modernizaci prvního plzeňského úseku. Ten začínal u řeky Radbuzy a pokračoval směrem na Cheb. Pak se stavbaři přesunuli na takzvané pražské zhlaví, zcela nově je tak udělaná severovýchodní oblast nádraží včetně nástupišť od hlavní nádražní budovy až k mostu přes řeku Úslavu. „Loni v prosinci začala druhá stavba, jejíž součástí jsou i nové železniční mosty nad Mikulášskou třídou. Zcela dokončena bude v roce 2019,“ uvedl Nejezchleb. Právě včera dopoledne snesl velký jeřáb poslední ze šesti dílů stoletého mostu, po kterém vlaky od Klatov, Domažlic i Chebu vjížděly k nástupištím hlavního nádraží. Dělníci od pátku, kdy jeřáb sundal první díl, ocelovou konstrukci rozřezávají na malé kusy. Stavbaři v současné době připravují nové koleje, které napojí nyní zaslepenou trať od Klatov na jižní most přes Mikulášskou ulici. Ten čeká demolice v roce 2018. V příštím týdnu se přes staveniště před nádražím rozjedou tramvaje po provizorní jednokolejce. „Připravíme ochranný rám nad tramvajovou tratí v místě budoucího mostu, natáhneme troleje a čeká nás odbourávání opěr starého mostu,“ popsal práce na nejbližší dny ředitel druhé stavby plzeňského železničního uzlu Jan Zemánek z Metrostavu. Do konce roku stavbaři vybudují nový železobetonový most, který bude o 15 metrů delší než původní. Frekventovaná silnice pod ním tak bude moci mít více jízdních pruhů i samostatné tramvajové kolejiště, nově se tam vejde i cyklostezka. Na přelomu srpna a září 2018 musí být Mikulášská třída pod novými mosty průjezdná pro veškerou dopravu. V roce 2020 má začít kompletní rekonstrukce hlavní nádražní budovy. video na plzen.idnes.cz Fakta Časový harmonogram jednotlivých staveb 2014–2017 Uzel Plzeň, 1. stavba, přestavba pražského zhlaví 2016–2019 Uzel Plzeň, 2. stavba, přestavba nádraží včetně mostů Mikulášská 2017–2020 Uzel Plzeň, 3. stavba, přesmyk domažlické trati 2020–2022 Uzel Plzeň, 4. stavba přestavba žateckého zhlaví 2018–2020 Uzel Plzeň, 5. stavba, Lobzy – Koterov nádraží Uzel Plzeň, 2. stavba – základní technické údaje * Traťová rychlost pro průjezd ve směru III. bude 80 km/h. * Délka nově vložených kolejí bude 5,5 kilometru. * Vznikne 31 zcela nových výhybek * 35 výhybek je nově zabezpečených * 24 výhybek je nově vybaveno elektroohřevem * Nové trakční vedení dosáhne délky 17,4 kilometru * Nové nástupištní hrany o délce 1,1 kilometru

© 2021 Metrostav - Jakýkoliv obsah této stránky není možné šířit bez souhlasu společnosti Metrostav a.s. | Metrostav a.s. je řídicí společností koncernu Skupina Metrostav