Metrostav logo
Menu
Centrála společnostiKoželužská 2450/4, Praha 8
  • Úvod
  • Pro média
  • Po mostu u plzeňského nádraží je veta, nový bude betonový

Po mostu u plzeňského nádraží je veta, nový bude betonový

18. 4. 2017
zdroj: Právo Jihozápadní Čechy Ivan Blažek
Napsali o nás
V místech severního viaduktu u hlavního plzeňského nádraží už zeje jen díra. V úterý snesl obří jeřáb poslední osmdesátitunovou část sto devět let staré ocelové konstrukce. „Už v pondělí 24. dubna zde bude na jedné koleji obnovena tramvajová doprava,“ sdělil Jan Zemánek, ředitel stavby společnosti Metrostav, která spolu s firmou OHL ŽS modernizaci železničního uzlu provádí. Další větší výluky nejsou tento rok v plánu. „Nový most se bude stavět za tramvajového provozu. Už nebude kovový, ale betonový,“ řekl Právu Zemánek. Zmizí i stávající opěrné pilíře. „Nahradí je nové, ale původní kamenný obklad bude částečně navrácen zpátky jako připomínka původního mostu. Ze stejných důvodu opět nainstalujeme i čtyři ozdobné historické pilíře – budou znovu umístěné pod středem mostu, ale už nebudou mít nosnou funkci,“ vysvětlil Zemánek. Příští rok jih Severní most bude hotový do konce letošního roku, pak dojde na jižní viadukt – i ten bude z železobetonu a začne sloužit v srpnu 2018. Teprve pak se před nádraží vrátí dnes vyloučená automobilová doprava. „Stavba by se dala zvládnout rychleji, kdyby bylo možné snést oba mosty najednou. Ale to bychom zcela zablokovali železniční dopravu na Cheb a Domažlice,“ podotkl Zemánek. Severní most využívaly především vlaky směřující na Klatovy – pro ně v tomto úseku platí výluka po většinu tohoto roku. Právě probíhající etapa přestavby nádraží, která skončí v roce 2019, bude stát zhruba 950 miliónů korun a výměna zmíněného páru mostů je nejzásadnější akcí. Dojde však i na 5,5 kilometru kolejí, novou podobu získá více než kilometr nástupišť, vznikne další podchod směrem k budoucímu přestupnímu terminálu v Šumavské ulici. Předpolí nádraží vypadá jako po bombardování, za války sem ale padaly bomby doopravdy. „Máme proto nařízený pyrotechnický průzkum. Naštěstí se zatím podařilo objevit jen dva malé bunkry, které jsme po dohodě s městem vybourali a odstranili,“ doplnil Zemánek. Modernizace je zhruba v poločase V západočeské metropoli probíhají modernizace železničních tratí už od roku 2011, harmonogram je rozplánovaný až do roku 2022, kdy práce završí výstavba nového seřaďovacího nádraží. „Teď jsme zhruba v polovině,“ připomněl Mojmír Nejezchleb, náměstek ředitele Správy železniční dopravní cesty. „V nejbližších dnech bude vypsán tendr na úpravy domažlické trati,“ sdělil Nejezchleb. V rámci této stavby mimo jiné zmizí přejezd v Domažlické ulici, nahradí jej nové přemostění. V letech 2018 až 2020 dojde i na trať ve směru na České Budějovice, což přinese zrušení stanice v Koterově a otevření nové zastávky na Slovanech u mostu do Lobez. Celkem přestavba plzeňského železničního uzlu spolyká kolem šesti miliard, významnou část nákladů pokrývají unijní dotace. „Ve srovnání se stavem před počátkem modernizace jde o obrovský posun vpřed,“ dodal Nejezchleb. V roce 2020 by měla začít i revitalizace vlastní památkově chráněné budovy nádraží, která bude stát kolem půl miliardy korun.

© 2021 Metrostav - Jakýkoliv obsah této stránky není možné šířit bez souhlasu společnosti Metrostav a.s. | Metrostav a.s. je řídicí společností koncernu Skupina Metrostav