Metrostav logo
Menu
Centrála společnostiKoželužská 2450/4, Praha 8

Stoletá zeď musela padnout. Nebylo jí pomoci

12. 6. 2017
zdroj: Mladá fronta DNES Kraj Plzeňský Petr Ježek
Napsali o nás

PLZEŇ Stavbaři pracující na kompletní modernizaci plzeňského vlakového nádraží zbourali v posledních týdnech starou kamennou zeď u podchodu v Šumavské ulici.

Stanislav Rosenthal ze stavební firmy Metrostav upřesnil, že za touhle neplánovanou akcí byl technický stav opěrné zdi. „Byla v jiném stavu, než podle projektu měla být. Jakmile jsme ji otevřeli, volali jsme na místo památkáře. Nezbylo nic jiného, než ji zbourat a místo ní postavit novou železobetonovou. Ta pak bude obložena kameny a naváže na původní zeď,“ vysvětlil Stanislav Rosenthal.
Náměstek pro dopravu plzeňského primátora Petr Náhlík připomněl, že před třemi čtyřmi lety byla zrušena památková ochrana téhle zdi. „Památkově chráněné bylo původně celé nádraží. Jenže část zdi byla v minulosti opravovaná a dozdívaná běžnými stavebními materiály, k památkově chráněné stavbě měla hodně daleko,“ vysvětlil náměstek.
Oblast opěrné zdi byla v minulosti jedním z míst speciálního průzkumu. Sondami do různých hloubek experti zjišťovali, zda v hlíně pod kolejemi nezůstaly po válce nevybuchlé letecké pumy. Nádraží se na konci druhé světové války opakovaně stalo cílem spojeneckých bombardování. Plzeň byla za druhé světové války jedním z center válečné výroby pro nacistická vojska. Průzkumy neobjevily žádné nevybuchlé pumy. V budoucnu většinu nově postavené a obložené nádražní zdi lidé neuvidí. Pokud se naplní záměry architektů, u vstupu do nádražního podchodu vyroste budova, která by mohla sloužit jako informační centrum i místo, kde si lidé vyřídí veškerou agendu spojenou s Plzeňskou kartou. „Budova je zamýšlená tak, aby na sebe nestrhávala pozornost, aby dominantními stavbami zůstaly budovy hlavního nádraží a Okresního soudu Plzeňměsto. Její výška je počítaná maximálně do úrovně zábradlí na opěrné nádražní zdi,“ připomněl náměstek Petr Náhlík.
V současné době stavbaři finišují s výstavbou druhého podchodu pod nádražními nástupišti. Ten je od hlavní staniční budovy směrem na Prahu. „Aby se odlehčilo současnému podchodu ze Šumavské ulice do nádražní auly, v krátké době po dokončení podchodu vznikne provizorní chodníček mezi výstupem z podchodu a Šumavskou ulicí,“ uvedl náměstek Petr Náhlík.

© 2021 Metrostav - Jakýkoliv obsah této stránky není možné šířit bez souhlasu společnosti Metrostav a.s. | Metrostav a.s. je řídicí společností koncernu Skupina Metrostav