Konkrétně jde o zhruba dvacetikilometrový úsek Nemanice – Ševětín, kde bude osm kilometrů vedeno pod zemí dvěma dvojkolejnými tunely. Ten Chotýčanský se přitom s více než pěti kilometry stane tuzemským rekordmanem, Hosínský bude mít zhruba tři kilometry. Celkové náklady se odhadují na osm miliard korun.
Schválení ministerskou komisí lze označit za průlom v dosavadním vývoji projektu, pro který se vžila zkratka NEMAŠE. Pro svou nákladnost byl v minulých letech uložen k ledu a fakticky považován za mrtvý. Koridor měl u Budějovic končit starou schwarzenberskou jednokolejkou, která se vine oklikou přes Hlubokou nad Vltavou.
Změnu přinesla až nová ekonomická studie správy železnic, jejíž výsledek loni v létě byl vůbec poprvé pro tunely příznivý. Způsobila to především změna metodiky, která umožňuje rozložit návratnost do většího počtu let. Železničáři také upřesnili celkové náklady čtvrtého koridoru vzhledem ke klesajícím cenám staveb, původně se u tunelů počítalo s 12 miliardami.
Tunelové variantě hraje rovněž do karet skutečnost, že je zanesena v zásadách územního rozvoje a před lety už získala souhlas v procesu EIA. Ten ale zřejmě bude nutné aktualizovat, aby odpovídal novele zákona. Tunely budou projektovány na 200 kilometrů v hodině, stavba začne ve 20. letech, přesné termíny ještě nejsou známy.
Za tunelovou variantu orodoval na ministerstvu i Jihočeský kraj. Podobně jako zástupci SŽDC považuje krajská samospráva ukončení moderního koridoru klikatící se jednokolejkou za nelogické.
Zatím nejdelším tunelem v tuzemsku je právě dokončovaná dvojice jednokolejných trub u Ejpovic na třetím koridoru. Tunely jsou dlouhé 4,2 kilometru, náklady přesáhnou pět miliard.