Tržby ve stavebnictví podle Českého statistického úřadu loni dosáhly 425 miliard korun, podle odhadu Svazu podnikatelů ve stavebnictví (SPS) v ČR by bylo optimálních zhruba 500 miliard ročně. Stavební firmy tvrdí, že by takový objem zvládly přesto, že v květnu v průzkumu analytické společnosti CEEC Research uvedly, že mají kapacity vytížené v průměru na 92 procent.
»Investiční potřebě Česka by odpovídalo zhruba 500 miliard ročně. V kvalitě dopravní infrastruktury jsme na 38. místě na světě, a to není dobrá vizitka.
V českém stavebnictví v žádném případě není problém s kapacitami. Ve firmách jsou,« řekl prezident SPS Václav Matyáš. Letošní odhadovaný růst stavební výroby o dvě až tři procenta podle něho stavebnictví z krize nevytáhne.
Podle údajů ČSÚ ve stavebních firmách v Česku pracovalo letos na konci prvního čtvrtletí 357 429 zaměstnanců a živnostníků. V porovnání s prvním čtvrtletím předkrizového roku 2008 se jejich počet snížil o 43 882.
»Pan Matyáš se nemýlí, roční investice jsou dlouhodobě pod optimem. Průzkum CEEC Research bere v úvahu, že velké stavební firmy hledají práci pro pokrytí svých kapacit v zahraničí a mimo svůj tradiční obor. Například firmy naší skupiny vykrývají své kapacity na zahraničních trzích ze 40 procent,« uvedl mluvčí Metrostavu Vojtěch Kostiha. Podle předsedy Sdružení pro výstavbu silnic a bývalého jednatele Swietelsky stavební Petra Čížka firmy před sebou nevidí jasnou koncepci budoucího vývoje. »Pohybují se v zakázkovém prostředí, které by se dalo nazvat rozsviť - zhasni.
Opětovné zvýšení stavební produkce ovšem žádný neřešitelný problém není.
Možná může být trochu problém se získáváním nových pracovníků, ale většina kapacit je připravena a plně nevyužita už dnes,« uvedl. Jako příklad zmínil výrobu asfaltových směsí, která vloni dosáhla 6403 tun. V Česku přitom podle něj bylo loni v provozu 99 obalovacích souprav s celkovým ročním instalovaným výkonem 16 360 tun. »Pro takovou produkci mají již dnes stavební firmy k dispozici plný stav personálu i dalšího dopravního a strojního vybavení,« doplnil Čížek.
Firma Strabag podle mluvčí Edity Novotné má k dispozici techniku i odborné týmy, které by vyšší poptávku pokryly. »A v případě, že bychom zaregistrovali zvýšené tempo a množství připravovaných stavebních projektů, byli bychom schopni naše aktuální kapacity ještě navýšit,« uvedla. Výrazné zvýšení se však podle ní nedá čekat, neexistuje totiž závazný plán stavby dopravní infrastruktury, který by vymezil prioritní projekty páteřní sítě dálnic a železnic.