Metrostav logo
Menu
Centrála společnostiKoželužská 2450/4, Praha 8
  • Úvod
  • Pro média
  • Z koridorové trati u Plzně bude cyklostezka, nákladní dopravci chtějí plány SŽDC zvrátit

Z koridorové trati u Plzně bude cyklostezka, nákladní dopravci chtějí plány SŽDC zvrátit

20. 2. 2018
zdroj: zdopravy.cz Jan Sůra, Nádraží Chrást
Napsali o nás

S chystaným otevřením ejpovického tunelu na trati Praha – Plzeň zmizí z mapy železnic část stávajícího třetího koridoru. Úsek Chrást – Plzeň má být bez kolejí a místo vznikne cyklostezka. Plány se na poslední chvíli ještě snaží zvrátit nákladní dopravci sdružení v organizaci ŽESNAD.cz.

„ Naše sdružení se domnívá, že rozhodnutí na základě tehdejší studie proveditelnosti z doby kolem let 2003-2007 o snesení železničního svršku a trakčního vedení po zprovoznění nové kapacity je z hlediska vývoje v nákladní železniční dopravě v posledních letech mimořádně nešťastné a zcela chybné,“ míní výkonný ředitel ŽESNAD.cz Oldřich Sládek.

Nákladní dopravci měli obavy z toho, že v tunelu má být z popudu hasičů vždy maximálně jeden vlak jedním směrem, což může snížit kapacitu a propustnost trati, nicméně toto jim už SŽDC vyvrátila. Dopravci se obávají kromě různých spekulací i toho, jak se budou řešit výluky poté, co nový koridor „zestárne“. „ Zkušenosti z prvního koridoru ukazují, že to je po 15-20 letech. Do té doby by už ale měla být zkapacitněná i trať z Plzně do Bavorska. Pak při opravách nic neprovezeme,“ obává se Sládek. Chtějí proto zachovat alespoň jednu traťovou kolej. To chce i Plzeňský kraj, ten ale na místě chce spíše koleje pro výletní drezíny. „ Podle výpočtu našich expertů jsou náklady na napojení této traťové koleje na napojení v Plzni-Doubravce kolem 150 milionů Kč,“ dodal Sládek.

Mimo výluky počítají s využitím stanice Chrást jako parkoviště pro nákladní vlaky, které by dispečeři pouštěli do taktové dopravy po modernizaci tratě do Bavorska. V Plzni už kapacita nebude.

Podle mluvčí SŽDC Kateřiny Šubové je ale už pozdě a zachování kolejí je nereálné. „Toto řešení bylo přijato a se všemi dotčenými drážními i nedrážními složkami projednáno již při zpracování projektu stavby Všichni dotčení s tímto řešením a tedy i se snesením chrásteckých kolejí souhlasili. Stavba tak byla vytendrována a bylo pro ni schváleno v daném rozsahu i financování z národních i evropských zdrojů,“ řekla Šubová.

Podle ní by náklady na zapojení tohoto úseku do modernizované trati a následná údržba byla mnohonásobně nákladnější, než příjmy z dopravní cesty za občasný provoz nákladních vlaků. „Tunel byl budován právě proto, aby se zrychlil a zefektivnil provoz na železnici nejen pro osobní, ale i pro nákladní dopravu,“ dodala Šubová.

Za zavádějící považuje argumentaci, že by mohlo jít o objízdnou trasu pro případ nehody v tunelu. „Má dva samostatné tunelové tubusy a pokud se v jednom stane nehoda, pak je možné vyjžívat druhý, “ dodala Šubová. Cyklostezka v minulosti nahradila například původní koridorovou trať Praha – Olomouc v údolí Moravské Sázavy.

Zrušením trati přijdou o železniční spojení obyvatelé Chrástu u Plzně, kraj tam nasadí autobusy, případně cestující budou muset jet oklikou přes Ejpovice.

SŽDC už jedná s Plzní o převodu pozemků, které chce město využít na vybudování cyklostezky.

URL| http://zdopravy.cz/z-koridorove-trati-...opravci-chteji-plany-szdc-zvratit-8166/

© 2021 Metrostav - Jakýkoliv obsah této stránky není možné šířit bez souhlasu společnosti Metrostav a.s. | Metrostav a.s. je řídicí společností koncernu Skupina Metrostav