„Park společně se dvěma historickými bastiony a kurtinou z poloviny 17. století dnes tvoří ucelenou část města, kde se dá příjemně odpočinout třeba při cestě na Pražský hrad. Předpokládám, že po otevření podzemních garáží na Prašném mostě, které také vznikly v souvislosti s výstavbou Blanky, jím projde mnoho turistů. Díky Ing. arch. Klementu Valouchovi, který postupně dokončovaný park navrhl, si zde budou moci připomenout i část našich dějin,“ říká hlavní stavbyvedoucí Jiří Kordík.
V prvně otevřené části parku – za podchodem pod třídou Milady Horákové – připomíná českou historii už od října 2014 pomník štábního kapitána Václava Morávka, který 21. března 1942 v těchto místech padl. Koncem července 2016 byl park – nazvaný Morávkův – rozšířeno asi 10 000 m2 další zatravněné plochy s chodníky, asi 80 stromy, lavičkami a fontánou. Poslední část parku lemovaná asi 300 m dlouhým úsekem hradeb s výškou od 1,3m až po téměř 20m byla dokončena v prosinci 2017 a jeho součástí je další pomníček z druhé světové války, tentokrát připomínající smrt čtyř hrdinů během květnového povstání. V dohledné době by zde měl vyrůst ještě monument císařovny Marie Terezie. Jeho základní kámen byl u fontány odhalen vloni v květnu.
Řemeslníci opravovali hradby historickými postupy
„Obnova bastionů byla náročná, protože jsme při ní museli plnit požadavky památkářů, kteří každý týden aktualizovali postup činností i technologie. Kromě toho, že jsme používali historické postupy, takže téměř vše byly ‚ruční práce‘, jsme se museli nečekaně vypořádat s betonovou konstrukcí, která byla nalezena u bastionu a zasahovala do odvodňovacího zařízení,“ vzpomíná stavbyvedoucí Drahomír Ducháč, který práce řídil na místě.
Tam, kde byly desítky let nepřístupné armádní kurty a od roku 2008 jáma pro výstavbu tunelu Blanka a jeho ramp či zařízení staveniště, je dnes na ploše přes 15 000 m2 krásný park. Pod ním se nacházejí garáže pro 350 aut, které divize 8 předá investorovi během letošního ledna. „Ze staveb souvisejících s Blankou zbývá dokončit protihluková opatření v Praze 8 u ulice V Holešovičkách, na kterých budeme pracovat ještě celý tento rok. Dál už provádíme jen drobné úpravy TKB vyplývající ze zkušebního provozu,“ uzavírá vedoucí projektu Ing. Petr Šrámek.