„Vánoční svátky jsou jedinou plánovanou přestávkou. Ukončili jsme veškeré práce a stavba se zazimovala. Ražba začne až po Novém roce," uvedl k vánoční přestávce regionální manažer Metrostavu pro severské projekty Aleš Gothard.
Česká firma na odlehlém západě Islandu již v létě vybudovala vlastní betonárku a veškeré nutné zázemí stavby. Na celou zimu má nachystané zásoby od potravin, přes štěrk a beton po trhaviny.
Jediná cesta ze stavby tunelu, který se razí na velmi odlehlém místě západního Islandu, překonává hřbet fjordu s rozdílem nadmořské výšky přes 500 metrů. V zimním období uzavřená, výjimkou na ní totiž nejsou ani desetimetrové sněhové závěje.
Podívejte se na zářijové zahájení ražby tunelu:
Cesta do civilizace je komplikovaná. Místní správce komunikací totiž musí před vydáním povolení k otevření cesty vyhodnotit rizika. Vyhodnocuje případné lavinové nebezpečí a aktuální rychlost větru, který na tomto místě Islandu běžně dosahuje rychlosti 144 kilometrů v hodině a způsobuje fenomén bílé tmy.
"Celý projektový tým Metrostavu se po získání povolení v koloně vedené dvěma prohrnovači včera vydal přes hřebeny fjordů směrem k hlavní silnici vedoucí do Reykjavíku a po pěti hodinách na cestě dorazil na letiště v Keflavíku. Práce se znovu zahájí až po Novém roce, bude-li ovšem možné cestu znovu otevřít,“ dodal k průběhu vánočního transportu Gothard.