Dělníci začnou odstraňovat zával na D 8

  • 19. 11. 2014 | zdroj: Právo, Karel Otcovský
  • Zpráva

Dělníci se začali připravovat na odstranění závalu na rozestavěné dálnici D 8 nedaleko obce Dobkovičky na Litoměřicku. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) předalo stavbu za 72 miliónů korun zhotoviteli minulý pátek.
Sesuv zavalil dálnici loni v červnu během povodní, podle odborníků je okolí závalu nadále nestabilní.
„Aktuálně prověřujeme možnost přístupu ke svahu z horní partie. Zde jsme však narazili na majetkoprávní problém, jeden vlastník parcel se záměru vehementně brání. Jakmile to vyřešíme, začne samotné odtěžování zeminy,“ řekl v úterý Právu vedoucí technické dozorčí správy dálnice D 8 František Zuckerstein s tím, že bagry by se měly do hlíny „zakousnout“ ještě tento týden.

Bez výběrového řízení

Zakázku získalo sdružení firem Eurovia CS, Metrostav, Stavby mostů Praha a Berger Bohemia bez řádného výběrového řízení. Ministerstvo dopravy tento postup, který si nechalo schválit vládou, odůvodňuje nedostatkem času na vypsání řádné soutěže v situaci, kdy mohou v místě hrozit další sesuvy půdy.
„Likvidaci sesuvu a realizaci sanačních prací je potřeba zahájit ihned. Jakékoliv zdržení může mít v konečném důsledku nepříznivý vliv na životy a zdraví obyvatel níže položené obce a stejně tak způsobit škody na jejich majetku a dálničním tělese,“ popsal situaci v místě sesuvu mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Dodal, že pokud to počasí dovolí, měly by být hlavní práce hotové do konce letošního roku.
Firmy by měly zajistit svah tak, aby se dál nehýbal. Bude se například odvodňovat, ale hlavně se budou odvážet stovky tun hlíny a kamení. Materiál použijí stavbaři jinde na rozestavěné D 8, na místě problematického podloží při dostavbě mimoúrovňové křižovatky v Řehlovicích. Kvůli nedostatku času požadoval nyní již bývalý ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) po hejtmanovi Ústeckého kraje vyhlášení stavu nebezpečí, který by ministerstvu dal volnou ruku při zadání zakázky na odstranění závalu. Koncem září ale hejtman Oldřich Bubeníček (KSČM) ministerskou žádost zamítl s tím, že pro ni neexistují zákonné důvody.
Na nebezpečí dalšího sesuvu zeminy poukazují geologické posudky už od loňského léta, až do letošního roku se ale v místě sesuvu žádné kroky pro jeho odstranění neuskutečnily. Firmu pro geologický průzkum začalo ŘSD shánět letos v březnu.

Nechtějí dát více než 72 miliónů

Stanovená cena zakázky vychází podle ministerstva dopravy z projektu zpracovaného společností AZ Konzult, která prováděla geologický průzkum nestabilního svahu. Firma zakázku vyčíslila skoro na 90 miliónů korun. Konečných 72 miliónů, které ministerstvo považuje za maximální sumu, odpovídá 20procentnímu snížení ceny, kterého by úřad údajně měl dosáhnout, kdyby zakázku soutěžil v otevřeném řízení.
Kromě rozestavěné dálnice zavalil utržený svah zhruba 200metrový úsek železniční trati mezi Úpořinami a Chotiměří a poškodil zařízení kamenolomu Dobkovičky. Na nevhodně vybranou trasu dálnice dlouhodobě upozorňovali ekologové ze sdružení Děti Země. Podle nich už v roce 2005, kdy se o budoucí dálnici jednalo, varovali geologové před rizikem půdních sesuvů. Výstavbu dálnice D 8 v úseku Lovosice–Řehlovice dlouhodobě provázejí problémy se správním povolováním, odvoláními a žádostmi o opravné prostředky rozhodnutí podanými sdruženími ochrany přírody a krajiny a aktivistů a v neposlední řadě s žalobami proti vydaným rozhodnutím.

Likvidaci sesuvu a realizaci sanačních prací je potřeba zahájit ihned Jan Rýdl, mluvčí ŘSD