Tunel zkrátí vzdálenost mezi Plzní a Rokycany o 6,1 kilometru, časově si vlaky 'polepší' o sedm minut.
Ražba tunelu začala v roce 2015, letos stavbaři dokončili jeho druhý tubus a oproti původním čtyřem miliardám korun bude nakonec stát pět miliard.
„Trasu mezi Plzní a Rokycany ujede rychlík za 10 minut, což bude méně než u osobního automobilu,“ říká ředitelka Plzeňského organizátora veřejné dopravy POVED Zdeňka Kmochová s tím, že se předpokládá, že díky tomu ve vlacích přibude cestujících.
Rychlejší cesta do Rokycan či do Plzně si ovšem nejspíš vybere daň. Kromě toho, že rychlejší doprava bude pro cestující atraktivnější, totiž POVED také předpokládá, že některé autobusové spoje mezi oběma městy zruší. Které by to mohly být? To napoví výsledky listopadového průzkumu mezi cestujícími.
Názory lidí na nový tunel se i z těchto důvodů často dělí do dvou skupin. Jedni budou rádi za sebemenší urychlení cesty, jiní zase kritizují cenu stavby a její párminutový výsledek.
Razicí štít Viktorie, jehož řezná hlava má průměr téměř deset metrů, se do země poprvé zakousl v únoru 2015. Ražba severního tunelu trvala 12 měsíců, tedy o čtyři měsíce méně než vyhloubení prvního tubusu. Zajímavé je, že tunel pod Chlumem nevede rovně, ale je do oblouku.
Tunel je od sedmi do sedmdesáti metrů pod povrchem země. Oba tubusy jsou od sebe vzdálené deset až 35 metrů. Z obou se vytěžilo 600 000 metrů krychlových zeminy.