Poslechněte si reportáž Moniky Zettlové Zatímco stroj Viktorie proráží v severním tubusu poslední metry, tak v jižním tunelu se pracuje na únikových propojkách, které spojují oba tubusy vzdálené 35 metrů. „S celkem osmi propojek je jich už šest téměř hotových. Jsou určeny pro případ, kdyby se v tubusu něco stalo. Pomocí propojek mohou lidé přejít do druhého tubusu,“ řekl vedoucí ražby s firmy Metrostav Štefan Ivor. Propojky se razí pomocí nové rakouské tunelovací metody, což je úplně jiná technologie než pomocí tunelovacího stroje. „Princip spočívá v tom, že se dílo razí s postupným budováním dočasné výztuže. Když se vytvoří primární ostění a dílo se vyrazí, musí se položit izolace proti vodě a až potom se dělá definitivní ostění. V tunelu zbývá ještě udělat chodníky, kabelovody, položit koleje, dále trakční vedení, kabely a osvětlení. Tunel by měl být v provozu na konci roku 2018 Podle Milana Majera ze Správy železniční dopravní cesty by měla ražba druhého tunelového tubusu skončit v druhé polovině září. „Samotná prorážka se plánuje na druhou polovinu příštího měsíce, potom bude pokračovat ještě další dokončování tunelu. Tunel by se měl zprovoznit na konci příštího roku. Napřed bychom zprovoznili jeden tunel a v prosinci otevřeli i druhý, a tím celou stavbu slavnostně ukončili,“ řekl Majer. Čtyřkilometrový tunel za víc než dvě miliardy korun je součástí modernizace trati mezi Plzní a Rokycany. Poslední kilometr skály pod vrchem Chlum musí prorazit obří razicí štít Viktorie
Ražba nejdelšího železničního tunelu v Česku se chýlí ke konci
15. 8. 2017
zdroj: ČRo - plzen.cz zpravodajství Kateřina Jiřincová,Monika Zettlová
Napsali o násPosledních zhruba 400 metrů musí u Plzně prorazit obří stroj, aby dokončil nejdelší železniční tunel v Česku. Druhý tunelový tubus by měl být hotový na konci září. Stroj teď postupuje pomalu, protože pod plzeňským vrchem Chlum jsou tvrdé spility a často se musí měnit řezné nástroje razícího štítu.