Zatím poslední úsek, který byl pro dopravu zprovozněn, se stavěl od roku 2014. Necelé čtyři kilometry dálnice, na jejichž stavbě se podílelo sdružení firem Eurovia, Metrostav a Strabag, přišly na téměř devět set milionů korun bez DPH. Stavba dálnice před tím osm let stála, protože ji blokoval problém s nevykoupenými pozemky od farmářky Ludmily Havránkové. „Myslím si, že i stát měl být v této věci aktivnější. Šestnáct let jednání o několika pozemcích mi připadá jako poměrně dlouhá doba,“ uvedl hejtman Královéhradeckého kraje Jiří Štěpán.
„První část zhruba dvanáctikilometrové stavby Osičky – Hradec Králové byla zprovozněna už v roce 2006. Martýrium dokončení závěrečného úseku se tak táhne více než deset let a patří mezi české unikáty související s problematickými výkupy pozemků. Dálnice do Hradce Králové měla řidičům sloužit už dávno a jsem rád, že jsme tuto neslavně známou stavbu dnes konečně zprovoznili,“ řekl na slavnostním otevření stavby ministr dopravy Dan Ťok.
MEZINÁRODNÍ SPOJENÍ
Dálnice D11 znamená pochopitelně pohodlnější a komfortnější cestování mezi hlavním a krajským městem, důležitá je ale pro celý kraj. Uleví se totiž krajským silnicím nižších tříd, které dosud využívala nákladní doprava, přetížené nadměrným provozem by nyní už neměly být třeba Plačice nebo Nové Město. Komunikace je důležitá také na mezinárodní úrovni, společně s dálnicí D3 je totiž součástí tahu mezi Polskem a Rakouskem. Stavba by teď měla pokračovat do Smiřic, následně do Jaroměře a dále pak na hranice s Polskem. „V současné době však již intenzivně pracujeme na dalších částech této důležité komunikace, která umožní kvalitní přeshraniční propojení s Polskem a díky které dojde v okolních obcích ke snížení hlukové zátěže, imisí z dopravy a vysokého rizika dopravních nehod. Velký význam má dokončení dálnice D11 také z ekonomického hlediska,“ prohlásil k tomu generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR Jan Kroupa.
PROBLÉMY NA DALŠÍCH ÚSECÍCH
Část dálnice do Smiřic by měla vyjít na necelých pět miliard korun, úsek do Jaroměře pak další 2,5 miliardy korun. Pokračování ale rozhodně nepůjde nijak hladce. Stavební povolení totiž napadlo hnutí Děti Země. „Usiluji o to, aby stavba dálnice od Hradce na Jaroměř pokračovala nejrychleji, jak to jen bude možné. Je nešťastné, že tzv. ekologové ze spolku Děti Země hlasy těchto lidí nerespektují, napadají bezdůvodně už vydané stavební povolení a zdržují pokračování stavby,“ řekl v Hradci ministr dopravy Ťok. Původně se počítalo, že stavět se začne už letos v září, proces se ale může protáhnout až o několik měsíců. Vedle rozkladu podaného hnutím Děti Země je ve hře i rozklad majitelek pozemků pod budoucím úsekem dálnice. Ty tvrdí, že stavba byla povolena i na pozemku, který je v jejich vlastnictví.
ZA OSM LET U HRANIC
Přes problémy s administrativou kolem stavby dalších úseků dálnice D11 ministerstvo věří, že důležitou dopravní tepnu dotáhne k polským hranicím do roku 2025. Tam by dálnice měla navázat na polskou komunikaci, s jejímž dokončením naši severní sousedé počítají už v roce 2023.