SŽDC to uložil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), na který se obrátilo sdružení firem Eurovia, GJW Praha a Strabag Rail. To ve velké zakázce podalo druhou nejnižší nabídku. ÚOHS podle čerstvě zveřejněného rozhodnutí současně uložil SŽDC zaplatit 30 tisíc korun náklady řízení.
Celý spor se točí kolem splnění technických kvalifikačních předpokladů a dostatečných zkušeností členů týmu. Konkrétně jde o posty „specialista (vedoucí prací) na železniční svršek a spodek“, „specialista (vedoucí prací) na geotechniku“, „osoba odpovědná za ochranu životního prostředí“ a „osoba odpovědná za odpadové hospodářství“. Podle ÚOHS správa železnic považovala u vítězné nabídky tuto podmínkou splněnou, aniž by si to ověřila. Tím se měl stát postup SŽDC netransparentním. „Uvedený postup zadavatele mohl podstatným způsobem ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky,“ uvedl ÚOHS ve svém rozhodnutí.
SŽDC musí podle rozhodnutí znovu posoudit nabídky včetně rozhodnutí o výběru té nejvhodnější ze dne 19. 5. 2017. Zakázka tak reálně nabrala minimálně čtyři měsíce zpoždění, přitom už druhý jízdní řád počítá s tím, jako by na trati běžela výluka.
Ve hře je hodně: zakázka má hodnotu zhruba 3,5 miliardy. Sdružení vedené Metrostavem nabídlo 3,487 miliardy korun, Eurovia s dalšími firmami 3,68 miliardy korun. Eurovia jde i proti jedné ze svých sesterských firem v rámci koncernu Vinci. SMP, které je ve sdružení s Metrostavem, patří stejným majitelům, jako Eurovia. Sdružení vedené Eurovií v tomto sporu zastupuje Advokátní kancelář Jansta, Kostka; Metrostav se Swietelskym a SMP MT Legal.
SŽDC se pokoušela zakázku vysoutěžit už loni, kdy nejnižší nabídku dala společnost Chládek & Tintěra. Zakázku ale SŽDC zrušila, na což tehdy nejvíce tlačila právě Eurovia. Zakázku nakonec SŽDC zrušila s vysvětlením, že nešlo učinit jednoznačný závěr o posouzení kvalifikace uchazečů.