Před sebou má razicí štít posledních 50 m druhého tubusu nejdelšího železničního tunelu v Česku. Celé dílo tvoří dva tunely. Pod zem se ve směru od Prahy zavrtávají u obce Kyšice, vedou pod vrchem Chlum a ven ústí na okraji Plzně. Nad sebou mají někde i 70 m zeminy. Jižní tubus, který je hotový, měří 4150 m.
Severní, který se zrovna dokončuje, je ještě o 26 m delší. „Věděli jsme, co nás čeká. Na základě zkušeností z jižního tunelu tak ražba toho severního proběhla bez větších problémů. Jediné, co nás potrápilo, byla spousta spodní vody,“ řekl vedoucí ražeb Štefan Ivor.
Třetina razicí hlavy štítu Viktoria dnes vykoukla na denní světlo. Třetina štítu je viditelná nad povrchem. „Nikde jinde ve světě ten stroj nevyjel tak, aby byl k vidění při práci. U nás ho budou moci lidé sledovat ode dneška po čtyři dny z vyhlídek po obou stranách stavby. Štít bude pracovat nepřetržitě ve dne i v noci,“ řekl Václav Anděl, hlavní stavbyvedoucí Metrostavu, který tunel staví.
Od 3. do 6. října vždy od 19:30 do 21:30 hodin se pak budou na portál u tunelu promítat videa a fotky ze stavby tunelu. První vlaky z Prahy do Plzně by tudy měly projet na konci příštího roku.
Razicí štít Viktorie v číslech:
Maximální ražený průměr: 9 870 mm
Průměr štítu: 9850 mm
Délka štítu: 114 m
Váha: 1800 tun (řezná hlava 900 tun/závěs 900 tun)
Celkový příkon štítu: 6,2 MW
Maximální tlačná síla: 73890 kN
Maximální krouticí moment: 23707 kN/m
Rychlost otáčení hlavy: až 4,5 ot/min
Maximální rychlost (rychlost výsuvu tlačných pístů): 80 mm/min.
Průměr tybinků: vnější 9500 mm/vnitřní 8700 mm
Sestava prstence: 7 + 1
Váha prstence: 64000 kg
Šířka prstence (jeden postup/krok štítu): 2000 mm