V plánu je prodloužení podchodu směrem do žižkovské Seifertovy ulice, o kterém se debatuje léta, podél rušné magistrály vznikne nový chodník, jenž pěší bezpečně dovede na Vinohradskou třídu. Pokračuje oprava Fantovy budovy, kterou SŽDC koupila od Českých drah, a to jak zvenku, tak uvnitř.
Oprava zastřešení, první tak veliká po sto letech provozu, trvala 32 měsíců od února 2015. „Museli jsme vyměnit veškeré zasklení světlíků, boční zasklení a opravit nebo vyměnit 400 tun ocelových konstrukcí,“ přiblížil projekt Martin Plch za společnost Metrostav, která měla náročnou akci na starosti.
Řemeslníky podle něj mnohokrát zaskočilo daleko větší poškození unikátní ocelové konstrukce, než se předpokládalo. Náročné bylo i to, že práce probíhaly přímo v těsné blízkosti nástupišť plných cestujících.
„Hala si rekonstrukci zasloužila, technický stav nebyl vůbec dobrý,“ potvrdil náměstek generálního ředitele SŽDC pro modernizaci Mojmír Nejezchleb. Metrostav ještě na místě zůstane, do května příštího roku bude instalovat zábrany proti všudypřítomným holubům.
Léta diskutované prodloužení severního podchodu pod nástupišti je podle Nejezchleba relativně blízko realizaci. Odhaduje, že stavba vypukne v roce 2019. Začátek ale závisí na tom, jak poběží železniční stavby v okolí, např. rekonstrukce Negrelliho viaduktu, která má skončit na počátku roku 2020, a také modernizace kolejí z Hostivaře před ústí vinohradských tunelů. Přestože Úřad pro ochranu hospodářské soutěže před pár dny zrušil výsledek tendru na zhotovitele, Nejezchleb zůstává optimistou a věří, že práce začnou příští rok na jaře.
„Vznikla nová hodnoticí komise, která posuzuje nabídky,“ řekl Právu. První chodci by tunelem, který zlepší spojení Žižkova s centrem, mohli projít v roce 2022.
Součástí této akce bude i nový chodník vedle magistrály směrem nad portály vinohradských tunelů, který se pro pěší bezproblémově napojí do ústí Vinohradské ulice, a také renovace zastřešení nad nástupišti 5, 6 a 7.
Nejezchleb odhaduje, že obnova vnější části Fantovy budovy skončí do roku 2021. „Nyní se zpracovává studie, která bude řešit, co se bude dít ve vybraných prostorech vevnitř. Rádi bychom, aby vzniklo něco, co přiláká lidi,“ doplnil.
Nesmírně důležitá, byť bez vizuálního efektu, je podle něj plánovaná rekonstrukce kolejí v rourách tunelů a výhybek před nimi.
***
Řemeslníky zaskočilo daleko větší poškození ocelové konstrukce, než se předpokládalo